HRBEST OF 2019 – A Magyar Telekom agilis transzformációjának belső kommunikációja

Tanulj 2019 HRBEST díjazottaitól!

A HRBEST 2019 COMMUNICATION – INTERNAL/EXTERNAL kategóriájában ARANY MINŐSÍTÉSt kapott a A Magyar Telekom agilis transzformációjának belső kommunikációja című projektje.

A telekommunikációs szektorban számos változás zajlik nemzetközi és hazai piacokon egyaránt. A folyamatosan változó ügyféligények, a technológia fejlődése, a versenytársak terjeszkedése és a tehetségekért vívott munkaerőpiaci háború csak néhány a külső tényezők közül, amelyek megváltoztatják környezetünket. Annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudjunk reagálni ügyfeleink igényeire, megtartsuk piacvezető pozíciónkat és munkáltatóként is a legvonzóbbak közé kerüljünk, változtatnunk kellett a működésünkön. Visontai-Tóth Márta idézi fel díjnyertes projektjük születését.

Miért indultatok tavaly a HRBEST-en?

A Telekom nagyon komoly célt fogalmazott meg, amikor nekiindult az agilis transzformációs útnak. Ennek az útnak a végig kísérése kommunikációs szempontból nemcsak nagy kihívás volt, hanem hatalmas lehetőséget is magában rejtett. A program melletti vezetői elkötelezettség támogatott bennünket abban, hogy új kommunikációs csatornákat hívjunk életre és próbáljunk ki. A program előrehaladta és kollégáktól kapott visszajelzések azt igazolták, hogy jó úton járunk, szép eredményeket érünk el és ez olyan komplex program, amelyből talán mások is tanulhatnak. Szerettük volna megmutatni az eredményeket vállalaton kívül is, és erre nagyon jó lehetőséget kínált a HRBEST pályázat.

Mesélnél kicsit a nyertes agilis transzformáció projektről?

A telekommunikációs szektorban számos változás zajlik nemzetközi és hazai piacokon egyaránt. A folyamatosan változó ügyféligények, a technológia fejlődése, a versenytársak terjeszkedése és a tehetségekért vívott munkaerőpiaci háború csak néhány a külső tényezők közül, amelyek megváltoztatják környezetünket. Annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudjunk reagálni ügyfeleink igényeire, megtartsuk piacvezető pozíciónkat és munkáltatóként is a legvonzóbbak közé kerüljünk, változtatnunk kellett a működésünkön. Ezért indult el 2018-ban az a munka, ami a Magyar Telekom működési módjának átalakítását tűzte zászlójára: az AGILIS TRANSZFORMÁCIÓ.

Célja egy olyan jövőtálló szervezet építése, ami képes folyamatosan újraszervezni önmagát, gyorsan alkalmazkodik a piachoz és rugalmasan kezeli a kihívásokat. Az átalakulás eltérő mértékben és módon, de a teljes vállalatot érinti. A szervezeti struktúra megváltoztatása mellett új módszertant és szemléletbeli változást is jelent.

A transzformáció sikeres megvalósításában kulcsfontosságú a HR és a belső kommunikáció, ezért szoros együttműködéssel már a kezdetektől egy dedikált csapatban dolgoztunk.

 

A folyamatban meghatározó volt, hogy a kollégáinkat az átalakulás aktív részeseivé tegyük. Olyan kommunikációs megoldásokat kerestünk, amelyek segítik a munkatársak tájékozottságát, az új módszertan elsajátítását, növelik a változás értését és elfogadottságát, valamint csökkentik a változással járó bizonytalanságot.

Mit gondolsz, mitől volt újszerű a zsűri számára ez a program, mi volt az a bizonyos x-faktor?

Úgy gondolom, hogy négy fő alappillére volt a teljes folyamatnak, amelyekre építettünk: Innováció/új kommunikációs formák/lehetőségek keresése – kísérletezés, kipróbálás – folyamatos visszajelzések kérése és azok beépítése a későbbiekben és a negyedik legfontosabb dolog a transzparencia.

Igyekeztünk jól használni a meglévő eszközeinket, de az agilis egy merőben új dolog volt, amelyet nekünk is tanulni kellett. Az, hogy mi is folyamatában tanultuk a módszertant és az új kifejezéseket, egyrészt megnehezítette a munkánkat, azonban másrészt nagyban segített abban, hogy megértsük a kollégák igényét, információ hiányát és olyan kommunikációs lehetőségeket találjunk, amellyel jobban támogatjuk őket, segítünk az edukációjukban. A már bevált kommunikációs eszközök mellett új, kreatív, interaktív megoldásokat is bevetettünk, amelyekkel az informáláson túl formáltuk az attitűdöt, alakítottuk a téma iránti nyitottságot is.

Néhány példa:

  • Élő online video chat Q&A opcióval – közvetíti a felsővezetői elkötelezettséget, transzparenciát és bármely telephelyen dolgozó kollégák aktívan be tudnak kapcsolódni
  • Újszerű videós formátumok: carpool videó, pletyka videó – szórakoztató formában tájékoztatnak, reflektálnak a hangulatra
  • PopUp alkalmak – közvetlen hangulatú, őszinte beszélgetések felsővezetői részvétellel, ami az elérhető felsővezetők képét erősíti
  • Hangulattérkép – mobilon is elérhető gyors visszajelzési eszköz a pillanatnyi hangulatról
  • Agilis Meme Game verseny – informális visszajelzés, belső hangulat felszínre hozása
  • Agilis digitális szabadulószoba – játékosan, csapatban együttműködve visz közelebb az agilis témához
  • Kvíz, nyereményjáték – edukáció támogatása
  • Mítosz vagy igazság játék – edukáció támogatása

Kiknek köszönhető, hogy a projekt ilyen sikeres lett?

Sokat köszönhetünk a vezetőinknek, akik végig támogattak az új – sokszor meglepő és kockázatos eszközök kipróbálásában, emellett a csapat közös célja és proaktivitása volt az, ami előre vitt minket. A sikeresség másik kulcsa munkahelyi közösségünk, az a befogadó attitűd, adaptivitás, mellyel a kollégák nyitottak voltak az új módszertan, stuktúra iránt.

A képen az agilis transzformációs projekt kommunikációs csapata, balról jobbra: Kalocsai Veszta, Visontai-Tóth Márta, Varga Viktória, Kiss Babett

Azóta mi lett a projekt sorsa?

A transzformációs program folytatódik, továbbra is nagyon odafigyelünk a kommunikációra. Az idő előrehaladtával a kommunikáció más célokra is fókuszál, a nagy mértékű edukációról a hangsúly egyre jobban átterelődik a sikereink ünneplésére és a szemléletmódváltás támogatására, hogy az új, agilis értékeink és a változás minél inkább része legyen a kultúránknak.  Folyamatosan tanulunk, kísérletezünk és szép eredményeket érünk el. #Telekom #nemallunkmeg