- Nagyvállalat
- HRBest_robotikaverseny_1_pager-d809ffd3
-
Az idén tízéves ProSuli program aktív szereplője a digitális oktatási módszertanok terjesztésének, fejlesztésének, és folyamatosan igyekszik aktuális tudásmegosztással, új lehetőségekkel támogatni a hazai oktatási szereplőket. A digitalizálódó világban egyre nagyobb kihívást jelent lekötni a fiatalok figyelmét: a 2021-ben indult robotikaversenyek célja, hogy olyan tudással és tapasztalattal gazdagodjanak a diákok, amelyek jól kiegészítik a „hagyományos” tantárgyakat.
-
2025-ben 4. alkalommal szerveztük meg a robotikaversenyt. Az eleinte csak ProSuli iskoláknak szóló megmérettetés mára országosra bővült, és valamennyi hazai intézmény számára nyitott, az ország egyik legnagyobb robotikaversenyévé nőtte ki magát: idén már több mint 40 településről, közel 100 csapat nevezett a küzdelemre, amely a Robotex International nemzetközi verseny hivatalos magyarországi előválogatója is. A nyertesek ősszel a világ egyik legnagyobb diák-robotikai eseményén képviselik hazánkat.
-
A Yettel hosszú évek óta elkötelezett a modern, a következő évtizedek munkaerőpiaci elvárásaira felkészítő oktatási módszerek elterjesztése mellett. A ProSuli program részeként megvalósuló robotikaverseny során elsajátított algoritmikus gondolkodás nem csak a robotépítés és a programozás, de a jövő számos különféle munkahelyének fontos követelménye lesz.
A versenyt minden évben megelőzi egy pályázat, amelyben lehetőséget adunk arra, hogy új intézmények is ingyenesen robotkészletekhez jussanak. A versenyben résztvevő csapatokat - amelyek két korcsoportban, általános és középiskolás korosztályban mérik össze tudásukat - a robotkészletek mellett tudásmegosztással is támogatjuk. A felkészítő tanároknak a verseny meghirdetésétől lehetőségük van konzultálni a szakmai szervezőkkel. Minden forduló előtt beszélgetéseket tartunk, ahol közösen válaszoljuk meg a felmerült kérdéseket. A robotikaverseny az elmúlt néhány évben organikusan épült, egyre több és több csapat nevezett és vett részt a versenyen. 2025-re „kinőttük” a kereteinket, és a nagyszámú jelentkező miatt idén már négy regionális elődöntőt is szerveztünk. Az itt továbbjutó versenyzők vettek részt az áprilisi országos döntőn, amit a törökbálinti Yettel Házban tartottunk.
A megmérettetés idei témája a szenzoros vonalkövetés volt (előző évben pedig az ún. Sumo kategóriában versenyeztek a diákok), amely során a diákok által programozott robotoknak egy kanyarokkal tűzdelt, komplex pályán kellett végighaladniuk minél gyorsabban és pontosabban. A feladat nemcsak technikai tudást igényelt a diákcsapatoktól, hanem algoritmikus gondolkodást, mechanikai tervezést, precizitást, kreatív problémamegoldást és csapatmunkát is elvárt. A megmérettetés általános iskolás mezőnyében a Jászapáti Gróf Széchenyi István Katolikus Általános Iskola, a középiskolás kategóriában a miskolci MSZC Kandó Kálmán Informatikai Technikum egy-egy csapata diadalmaskodott.
-
A robotika egy remek lehetőség, hogy miközben a diákok valami újat tanulnak, egyszerre inspirációt nyernek és élvezik is a munkát: úgy tanulnak vele új képességeket, hogy szinte észre sem veszik. Azok a csapatok is elérhetnek vele sikereket, akik még nem rendelkeznek tapasztalattal a robotika terén. A verseny előtt a csapatok szakköri körülmények közt készülnek, amely során mi magunk személyesen is beszélgetünk a felkészítő tanárokkal, és amennyiben kérdéseik vannak, igyekszünk őket mindenben támogatni. A felkészülési idő alatt nyújtott támogatás segít abban, hogy a teljesen kezdő csapatok is bátran induljanak neki a megmérettetésnek.
A versenyfordulók során a csapatok egymás munkáját is látják, így sokat tudnak tanulni a többiektől is. Ösztönözzük őket az egymással való kommunikációra annak érdekében, hogy a következő évben még könnyebb legyen majd a felkészülés. Nagy öröm számunkra a csatlakozó iskolák számának növekedése, és hogy évről-évre felkészültebb csapatokat láthatunk vendégül. A versennyel eredetileg az volt a célunk, hogy megmutassuk, miként lehet játékos formában megismerkedni a programozás és a robotika alapjaival, miként támogatja a 21. századi tudást és gondolkodásmódot a robotika segítségével megszerezhető kompetencia. A „házi” verseny időközben Magyarország egyik legnagyobb ilyen jellegű eseményévé vált és idén az eddigi legmagasabb résztvevői létszámmal zárult.
A résztvevő diákok és az őket felkészítő tanárok az ország számos pontjáról érkeznek izgalommal a döntőre, és persze a legnagyobb elismerés a verseny alatt tapasztalt lelkesedésük, majd a nyertesek öröme. A Yettel Ház ilyenkor erre a napra felbolydul, és a kollégáink is érdeklődve követik a csillogó szemű gyerekek által programozott robotok útját a versenypályán.
-
A ProSuli nemcsak versenyt szervez, hanem digitális közösséget épít: a pedagógusok számára akkreditált képzéseket, tananyagot és technológiai támogatást kínál. A cél, hogy a digitális korra felkészült pedagógusok által minden diák számára hozzáférhetővé váljon a jövő technológiája, kortól, helyszíntől és előképzettségtől függetlenül.
Az évek alatt szépen látszódik, ahogy a ProSuli valódi hidat épít a digitális esélyegyenlőség felé. A robotikaverseny egyik igazi különlegessége az országos kiterjedés: a versenyen idén már több mint 40 különböző település, köztük Budapest, Miskolc, Debrecen, Pécs, Tatabánya, Sopron, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Gyula és Vác mellett olyan kevésbé frekventált helyszínek is képviseltették magukat, mint Csaholc, Zalaszabar, Bekecs, Nagypeterd vagy Somogyzsitfa. Ez a földrajzi eloszlás egyértelműen bizonyítja, hogy a digitális jövő nem csak a nagyobb települések diákjainak kiváltsága. A robotikaversenyek eddigi nyertesei az Amerikai Egyesül Államokban, Görögországban és Észtországban képviselték nemzetközi versenyen hazánkat.
Mivel a robotok egyre elterjedtebbek a munka világában, a gyártástól a szolgáltatásokig, így a verseny segíthet a diákoknak megérteni ezen eszközök működését és alkalmazását, ezáltal felkészültebben léphetnek majd ki a jövő munkaerőpiacára. Emellett számos olyan készségüket csiszolhatja, amelyekre az élet minden területén szükség van, így fejlődhetnek például a problémamegoldás, a kreativitás, a kritikai gondolkodás és a csapatmunka terén is. De a robotika pusztán szórakoztató és motiváló is lehet, hiszen a robotok izgalmas interaktív eszközök, számos felhasználási lehetőséggel. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a folyamatos szakmai támogatás mellett a tanárok tudása és önbizalma is növekszik, és így évről évre bátrabban indítják el diákjaikat a versenyen.
-
A legnagyobb kihívást egyben a verseny sikere jelenti, hiszen ahogy terjed a híre és egyre több iskola több csapata indul, úgy kell finomhangolni a lebonyolítást. Először 2024-ben éreztük, hogy meghaladtuk az eredeti célokat, ezért döntöttünk úgy, hogy 2025-ben regionális selejtezőket is szervezünk, és így a döntőbe már csak az ott legjobb eredménnyel végzett csapatokat várjuk. A regionális fordulók ugyan nagyobb koordinációt és erőforrást igényelnek, de az idei tapasztalatok alapján úgy látjuk, hogy ez a forma bevált, és jövőre is hasonlóképp indulunk neki a szervezésnek. Szintén a csapatok növekvő száma miatt tervezzük, hogy a jövőben indítunk egy kezdő és egy profi kategóriát is, ezzel segítve, hogy azok, akik már évek óta versenyeznek, magasabb szintre léphessenek, míg azok, akik csak most ismerkednek a robotikával, a tudásuknak megfelelő csapatokkal versenyezhessenek.
-
A verseny titka magában a robotikában rejlik, amely egy olyan strukturált gondolkodásmód elsajátításában segíti a gyerekeket, amit valójában minden diáknak, akár tanórai keretek között is jó lenne megtanulni. Egy-egy versenyre való felkészülés során számos, akár egymásra épülő készséget és képességet lehet elsajátítani, amely felnőttként, a mindennapi életben is előnyt jelenthet számukra, valamint későbbi tanulmányaik és hivatásuk során is örök értéket képvisel az így megszerzett képesség. A visszajelzések alapján a siker fontos szempontja a verseny felkészülési ideje alatt nyújtott folyamatos szakmai támogatás is.
-
• Koren Balázs, a ProSuli program szakmai vezetője, a robotikaverseny ötletgazdája-szervezője, nemzetközi versenyek zsűritagja
• Dávid Sándor, a Yettel vállalati kommunikációs igazgatója, a verseny elkötelezett támogatója
• Hámor Dalma, a ProSuli iskolai koordinátora, a verseny aktív szervezője
• Egyed Gábor és Bíró Bori, a Yettel vállalati kommunikációs igazgatóságának kommunikációs szakértői, a verseny kommunikációs támogatói - Yettel Magyarország Zrt.
Leave a Reply
You must belogged in to post a comment.