Szegedi Tudományegyetem: SZMSZI gyakorlati HR képzés megvalósítása a Szegedi Tudományegyetemen

150 150 HRBEST
  • KKV
  • HrBest_Intro-7c3e8951
  • Divat felkészületlennek nevezni a fiatalokat, általában a Z generációt. A képzésben dolgozó kollégák hisznek abban, ha minél szélesebb körben osztjuk meg a HR szakemberek gyakorlati tapasztalatait hallgatóinkkal, akkor lesz lehetőségük kialakítani saját elképzeléseiket a szakmával kapcsolatban. Feladatunk, hogy megismertessük velük a HR-ben rejlő számtalan típusú karrier lehetőséget, átadjuk számukra a tapasztalatainkat, ezáltal felkészítjük őket, hogy a diploma megszerzése után egyből használható tudással tudjanak belépni a munkaerő piacra.

  • Az SZMSZI képzés területei: HR, munkajog, szociális jog és munkaügyi kapcsolatok. A hallgatóknak lehetősége van ezeket megismerni, összefüggéseiket megtapasztalni, ezáltal komplex ismereteket kapnak. Képesek áttekinteni a HR helyét és szerepét a vállalaton belül. A HR oktatásban célunk, hogy ne csak a tanteremben ülve és tankönyveket tanulmányozva kapjanak ismereteket, hanem találkozhassanak a szakma jeles képviselőivel, akik interaktív előadásokat tartanak nekik, ahol nemcsak jegyzetelni lehet, de kérdéseket is meg lehet vitatni.

  • A HR területen célunk az, hogy minél szélesebb körű ismereteket nyújtsunk a szakmával kapcsolatban. Ennek érdekében a heti előadások megtartására gyakorló HR szakembereket hívunk meg. Volt vendégeink között KKV és multinacionális vállalat képviselője, volt hazai és nemzetközi vállalat, volt termelőüzem és szolgáltatói szektorban működő cég, volt vállalati és szolgáltatói oldalon dolgozó szakember. Az előző évben összesen 15 szakembert köszönthettünk a tanteremben. Így hallgatóink a tananyag elsajátítása mellett minden héten egy-egy új szeletét ismerik meg a HR világának. Vendégeink előadásaikat interaktív módon tartják, a résztvevők nemcsak jegyzetelnek, de kérdeznek és véleményt is nyilvánítanak. Ettől az oktatás valóban gyakorlati lesz. Második lépésben célunk, hogy a tanteremből kilépve gyakorlatban is bepillanthassanak a HR működésébe. Ennek érdekében minden évben tanulmányi kirándulást szervezünk Kecskemétre, itt három vállalatot látogatunk meg, ahol a HR munkatársak bemutatják munkájukat. A HR Fest csapat meghívására tavaly a Kecskeméti HR Festen 20, az idén a Szegedi HR Festen pedig 50 hallgatónk vehetett részt. Ez azt jelenti, hogy aktív nappali tagozatos hallgatóink 50%-t el tudtuk vinni a hazai HR világ egyik legfontosabb seregszemléjére, ahol rengeteg tapasztalatot szerezhettek első kézből közvetlenül a HR szakemberektől. Ezáltal a HR nem valami homályos tankönyv szagú vizsgapélda számukra, hanem a megélhető valóság, amely lehetőséget teremt a karrier célok felállítására.

  • Képzésünket folyamatos munkával sikerült a mostani szintre fejleszteni. Kezdetben két vendég mondott igent a meghívásunkra, a tavalyi évben már 15 szakembert fogadhattunk. Képzésünk lényege, hogy négy összefüggő, ám különböző területen folyik egyszerre. Az első mérhető eredmény az, hogy évről évre egyre több hallgató választja életpályának a HR szakot. Mind vállalati, mind szolgáltatói oldalon dolgoznak, sokan közülük már vezetői beosztásban tevékenykednek. A második eredmény, hogy egyre több visszajelzést kapunk a régió vállalatainak HR vezetőitől, hogy végzett hallgatóink helyt állnak és eredményesen dolgoznak a cégeknél. Felkészültek, nyitottak és igénylik a folyamatos fejlődést. Harmadik eredményünk pedig az, hogy több visszajelzést kaptunk, hogy HR szakemberek kollégáikat, szülők pedig gyermekeiket kimondottan a HR képzés miatt küldik a Szegedi Egyetem SZMSZI képzésére tanulni. Ebben közrejátszik a közösségi médiákban folytatott kampányunk is: a LinkedIn és a Facebook felületén minden héten egy rövid videó riportot teszünk közzé az aktuális vendégről, mellé pedig egy beszámoló kerül, amelyet hallgatóink véleményéből állítunk össze. Így szakemberek, szülők és érdeklődők is nyomon követhetik, hogy kik adják át tudásukat számukra. Ízelítőül néhány hallgatói gondolat a képzésről: „A jövőben én is szeretnék olyan munkaterületen dolgozni, ami iránt ennyire tudok lelkesedni, és ahogy az előadó fogalmazott, ha azt csinálhatom, ami lelkesít, akkor az olyan, mintha a hobbim lenne, nem csak a munkám.” „Minél több vendég előadását hallgatom meg, annál inkább rájövök, hogy az élet mennyire kiszámíthatatlan.” „Az ilyen és ehhez hasonló előadások alatt jövök rá arra, hogy jó helyen vagyok.” „Azért legyen valaki HR-es, mert szenvedélye az ember!” „A nehézségek, kihívások és változások mind lehetőségek arra, hogy fejlődjünk, tanuljunk, és jobban megértsük az alapelveket, amelyek mentén egy cég és annak dolgozói hosszú távon sikeresek lehetnek.” „Egyszer-egyszer felmerültek bennem kérdőjelek azzal kapcsoltba, hogy valóban ez lesz-e az én pályám, de most azért megnyugodtam, mert úgy érzem, hogy ilyen jellegű feladatokban én is szeretnék részt venni.” „A HR szakma maga a megújulás, átalakulás, egy vállalaton belül sok potenciál van benne.”

  • Képzésünk eredménye nem egy vállalat számára értékes, hiszen a diploma megszerzése után a diákok számtalan cégnél helyezkednek el. Oktatásunk ezért az egész régió számára fontos, mert a jól felkészített és munkára fogható fiatalok lesznek a kulcs a szakma fejlődésében. Hallgatóink homályos tankönyvi utalások helyett gyakorlati ismeretekre tesznek szert. Minden vendég más területen és más felfogásban dolgozik. Mindenki megosztja személyes hitvallását, eddigi tapasztalatait, motiválják hallgatóinkat arra, hogyan készüljenek fel a munka világába történő belépésre. A Z generáció sajátossága, hogy a fiatalok életkezdési válságban vannak, félnek kilépni a munka ismeretlen világába. Vendégeinkkel folytatott beszélgetések során rengeteg tanácsot kapnak ezzel a témával kapcsolatban is. Ezáltal az elméleti oktatás gyakorlati megvalósulást kap. Végzett diplomásaink pedig az egész országban dolgoznak. Többen Budapesten folytatták tanulmányikat és helyezkedtek el, illetve más régiókba költöztek munkájuk miatt. Ízelítőül néhány gondolat hallgatóink értékeléséből: „Az előadások alkalmával jövök rá, mennyire sokszínű is ez a terület, és hogy érdemes kitartani mellette.” „Érdekes, hogy a nekünk szóló előadás rólunk szólt. A Z generációt hallgattuk meg más generációk nézőpontjai szerint. Elgondolkodtató, hogy milyen sztereotípiák keringenek rólunk, és hogy ebből mennyi igaz.” „A HR nem csupán adminisztráció vagy szabályok mentén működő feladatkör, hanem egy olyan terület, ahol értéket teremthetünk, változást érhetünk el, és nyomot hagyhatunk magunk után.” „Megismerhettük rengeteg nagyon jó szakembert, akiktől minden héten vittem haza valamit.” „Nagyon megnyugtatott a tény, hogy egyáltalán nem kell attól félnem, hogy HR munkatársként majd unalmas és monoton feladatokat kell ellássak, hanem iszonyatosan színes és kreatív feladatkörök sokasága fog majd körül venni és folyamatosan pörögni és tanulni kell ahhoz, hogy lépést tudjak majd tartani.” „Arra tanított, hogy ne becsüljem alá a képességeimet, és hogy nincs okom önbizalomhiányra.” „A félév során számos alkalommal rezzent meg a motivációm, de minden szerdán visszakaptam.” „Értékekkel rendelkező személyeket hallgathattunk meg, akik olyan gondolatokat adtak át, amelyeket most is, de a későbbiekben is fel fogok tudni használni.”

  • Legnagyobb kihívás a rendszer kialakítása volt. Meg kellett találni azokat a HR szakembereket, akik fontosnak tartják a jövő generáció önzetlen támogatását. Ez egy folyamatos feladat. Például több vendégünk volt már, akiket a Kecskeméti vagy a Győri HR Festen ismertünk és szólítottunk meg. A gyakorlat azt mutatja szerencsére, hogy sok ilyen szakértő van, így ma már sokkal bátrabban hívunk meg egy-egy új HR munkatársat a tanterembe. Az egyetemen az Intézetünk vezetése az elő pillanattól támogatta a gyakorlati oktatás erősítését, a hallgatók pedig teljes mértékben nyitottak erre a típusú képzésre, ezért ezzel nem volt gond. Személyes kihívás, hogy a HR tantárgyakat oktató két kolléga közül egyik sem főállású tanár, hanem maguk is gyakorló HR szakemberek. Dr. Galgóczi Gábor a Sämling Vállalatfejlesztés Kft., Kőry László pedig a HRCV Személyzeti Tanácsadó Kft. munkatársa. Cégeik folyamatosan biztosítják a lehetőséget, hogy oktatói munkájukat feladataik mellett elvégezhessék.

  • Gyakorlat. Nagyon fontos, hogy egy egyetem a magas tudományok és kutatások fellegvára legyen. Fontos, hogy jól felkészült elméleti szakembereket képezzünk. Ugyanakkor a mai rendkívül gyorsan változó világban az is jelentős feladat, hogy megnyissuk a tantermek ajtaját és az egyes területeken dolgozó kiemelkedő tapasztalattal és tudással rendelkező gyakorló szakembereket meghívjuk, hogy tudásukat megosszák a jövő generáció képviselőivel. A HR az emberek, az emberi kapcsolatok tudománya. A hallgatók nem azonosíthatják egyetlen oktató személyiségével, gondolataival. Számukra meg kell mutatni, hogy ebben a szakmában milyen sokféle területen milyen sok felkészült szakember dolgozik. Ezzel választási lehetőséget kínálunk nekik, ami segít abban, hogy tudatosabban legyenek képesek életpályát választani. Minél több információt osztunk meg és lehetőséget mutatunk meg, annál könnyebben azonosulnak a pályával a fiatalok.

  • Az SZMSZI képzés intézeti vezetője: Prof.Dr. Hajdú József egyetemi tanár. A HR tárgyak oktatói: Dr. Galgóczi Gábor és Kőry László. A képzés egyéb területein több mint húsz kiváló kolléga dolgozik: Dr. Rúzs-Molnár Krisztina, Dr. Dabis Erzsébet, Rossu Balázs, Kéri Judit, Lados Dóra, Dr. Bangha Ágnes, Dr. Hadady-Lukács Adrienn, Visontai Katalin, Dr. Ember Alex és még sokan mások. Vannak köztünk főállású oktatók és számtalan szakember, akik saját területüknek kiváló értői és gyakorlói. Ez teszi a száraz tananyagot minél inkább színessé és valóságossá. A képzés létrehozásakor az volt a cél, hogy olyan programot állítsunk össze, melyben a hallgatók számára több választási lehetőséget nyújtunk. Ebben a csomagban pedig nagyon fontos szerepet játszik a HR képzés. Az öndicséret helyett pedig a szakmában dolgozó végzett hallgatóink szolgálnak, akikre nagyon büszkék vagyunk!

  • Ezek a videók a LinkedIn és a Facebook felületén jelentek meg, melyben az aktuális heti HR-es vendégünk mond pár szót arról, hogyan érezte magát a tanteremben.

  • Szegedi Tudományegyetem SZMSZI képzése

Leave a Reply