- Nagyvállalat
- HR best 2025-4e5fcc75
-
A Debreceni BSC Kerekasztal tagvállalatai (4IG, BT - British Telecommunications, Diehl Aviation, Flowserve, NI-Emerson, Transcosmos) a versenytársi helyzetet félretéve dolgoznak együtt a szektor ismertségének és elismertségének növelésén és oktatási útvonalak kialakításán a szektor számára.
Küldetésünk, hogy hidat építsünk az oktatás és a munkaerőpiac között, több szintre kiterjedő, társadalmi hatással bíró, komplex, jövőformáló programok révén.A tudásintegrációs programunk 3 pillére:
1. az oktatási vezetők szemléletformálása
2. a pedagógusok fejlesztése és eszköztárának bővítése
3. a diákok pályaorientációs támogatása. -
Célunk az oktatás és az üzleti szolgáltató (BSC) szektor közelítése és az ágazati kulcskompetenciák beépítése minél több szinten és változatosabb formában az oktatási rendszerbe. Hiszünk abban, hogy új szemlélettel és vállalati jógyakorolatok megosztásával pozitív hatással lehetünk a jövő generációjára. A diákok inspirálása és megismertetése az ágazatban elérhető karrierlehetőségekkel, a tanárok megismertetése a szükséges kompetenciákkal, továbbá az intézményi döntéshozók szemléletformálása és vezetői eszköztárának bővítése új lendületet adhat az oktatásnak.
-
A program célja, hogy az oktatás és a vállalati világ között hidat építsen, elősegítve a vezetői szemléletformálást, a pedagógusok fejlesztését és a diákok pályaorientációját.
A program három pilléren nyugszik:1. Intézményi vezetők/döntéshozók fejlesztése
A nagyvállalati vezetői szemlélet átültetése az oktatásba túlmutat a mindennapi működésen – generációkat formáló hatása van. Célunk, hogy az intézményvezetők olyan korszerű, vezetői eszközöket ismerjenek meg, amelyek segítik őket az iskolai közösségek hatékonyabb irányításában, az oktatási rendszeren belüli szemléletformálásban.
A Debreceni Tankerületi Központ intézményeinek 2024 tavaszán indítottuk el vezetőképző programunkat. Az első alkalmon a tankerületi fenntartásban működő összes általános és - középiskola intézményvezetője vett részt. A második, őszi fordulóban az igazgatóhelyettesek, végül 2025 tavaszán a munkaközösség-vezetők vettek részt. A program 3 alkalmanként megújul, mindig az aktuális oktatási kihívásokra fókuszálva. 2025 őszén a visszajelzés kultúrája, teljesítményértékelés témában folytatódik a tudásátadás.2. Pedagógus-továbbképzés
A Debreceni Egyetemmel közös 30 órás akkreditált tanártovábbképzési programunk -„Üzleti szolgáltatások a gyakorlatban” - célja, hogy a résztvevők gyakorlati ismereteket szerezzenek az üzleti szolgáltató szektor működéséről, folyamatairól és menedzsmentjéről. A program kiscsoportos, műhelymunka formában, egyszerre max. 12 fő részvételével zajlik, ezzel is nagy hangsúlyt helyezve az interkatívitásra. A képzés során a tanárok megismerkednek a szolgáltató központok (BSC) felépítésével, működésével, a legfontosabb üzleti folyamatokkal (pl. pénzügy, HR, beszerzés, IT), valamint a hatékonyságot növelő eszközökkel és módszerekkel. A program a tanári életpályamodellbe beépíthető. A személyes mentorálással, a tagvállalatok vállalati kultúrájába való betekintéssel és az ágazatban szükséges készségek átadásával segítjük a pedagógusokat, hogy még hatékonyabban támogassák diákjaik a karriertervezésben.
3. Diákok elérése
A fiatalok inspirálása és támogatása a pályaválasztásban kiemelten fontos célunk. Ezt több irányból közelítjük meg:
a) Pályaorientációs előadások: interaktív iskolai előadások keretében, valós példákat adva a jövő tervezéséhez.
b) DBSC Nagyköveti Mentorprogram: a programban résztvevő diákokat egy tanéven keresztül vállalati mentorok (szakértők, vezetők) segítik képességeik fejlesztésében. A hangsúly az alap kompetenciák fejlesztésén van, mint például kommunikációs készség, prezentációs technika, csapatmunka, kritikai gondolkodás, problémamegoldás, self - branding (LinkedIn, CV). A programban megszerzett tapasztalataikat saját iskolájukban beszámolók, cikkek írásával, előadások tartásával, valamint "influencerként" a saját és iskolai közösségi média felületeken oszthatják meg társaikkal a kortáscsoportra jellemző kommunikációt alkalmazva.
c) „Sneak Peek a multikba” program
A program egy interaktív céglátogatás, amely lehetőséget teremtenek arra, hogy a diákok testközelből ismerjék meg a multinacionális vállalatok kultúráját, működését, beleszippantsanak egy nemzetközi nagyvállalat levegőjébe, és megérezhessék, milyen a munka egy nemzetközi csapat részeként. A kollégákkal és vezetőkkel való beszélgetéseken keresztül, pedig személyes kapcsolatokat alakíthatnak ki és tehetnek fel közvetlenül kérdéseket.A három pillér egymást erősítve építkezik és biztosítja a fenntartható tudásintegrációt és a generációkon átívelő szemléletformálást.
-
1. A vezetői képzéssorozatot egy igényfelmérő kérdőív előzte meg, amely az oktatási vezetők napi munkájában felmerülő kihívásokat célozta felmérni. A kérdőívre 224 pegagógus jelzett vissza. A válaszok alapján kialakított témákat három szinten - intézményvezetők, helyettesek, munkaközösség-vezetők bevonásával - dolgoztuk fel. Az témák eltérő szintű feldolgozása biztosította az összehangolt gondolkodást és az egységes üzenetet.
Az első téma a „21. századi vezetői kihívások – hogyan motiváljuk a fiatalokat” volt, melyen 3 alkalommal összesen 259 fő vett részt a Debreceni Tankerületi Központ intézményeiből.
2. Az oktatási hivatal által akkreditált, 30 órás pedagógus továbbképzés két részből áll: elméleti 15 óra, ahol 3 napon keresztül 5 modulban, 7 tagvállalat 10 szakértőjétől/vezetőjétől tanulhatnak. A következő 15 óra egyéni mentorlás és egy vizsgamunka elkészítése. A pedagógusok így egy átfogó képet kapnak és személyes benyomásokat szerezhetnek az ágazatról, amely birtokában még hatékonyabban tudják a diákokat segíteni a munka világára való felkészülésben és a karriertervezésben. A program félévente kerül megrendezésre kurzusonként 10-12 résztvevővel. 2024-ben indul tankerületi együttműködésben eddig 34 pedagógus teljesítette és szerezhetett speciális tudást. (intézményvezetők, helyettesek és munkaközösség vezetők)
3.
a) A Debrecen BSC Kerekasztal 18 intézménnyel ápol szoros együttműködést. 2024-ben összesen 16 kompetencia alapú, játékos eszközöket alkalmazó pályaorientációs előadást tartottunk, összesen 752 diák részvételével.
b) A DBSC Nagyköveti Mentorprogram egy élményalapú, tehetségfejlesztő kezdeményezés, amelybe 13 középikola iskola, összesen 19 diákot delegált. Az egy tanéven keresztül tartó program alatt a fiatalokat vállalati szakemberek mentorálták, a kulcskompetenciák (problémamegoldás, csapatmunka, kommunikáció) fejlesztésére fókuszálva. A diákok vállalati helyszíneken, előadásokon és workshopokon keresztül kaptak valós képet a szektorról. A legjobban teljesítő diákok és csapatok az értékes ajándékokon túl, a Debreceni Egyetemmel való együttműködés eredményeként személyre szóló egyetemi Campus Túrában, illetve egyetemi felvételi pontokban is részesültek. (1 helyezet diák: 20 egyetemi felvételi pont. Második helyezet: 15 egyetemi pont. Harmadik helyezet: 10p).
c) A “Sneak Peek a multikba” program a munkakörnyezet személyes megismerésére fókuszál, ahol a fiatalok interaktív módon ismerhetik meg az ágazat debreceni képviselőit és kaphatnak betekintést a tagvállalatok vállalati kultúrájába. A 2025 tavaszán elindított kezdeményezésen 67 egyetemi hallgató és 130 középiskolás diák vett részt. -
A háromszintű tudásintegrációs program hatása több szinten is érzékelhető: rövid távon szemléletformáló, hosszú távon rendszerszintű változásokat indít el az oktatás és a vállalati világ kapcsolatában.
A program résztvevői (vezetők, tanárok, diákok) közvetlen haszonélvezői a tudásátadásnak.
A vezetői képzések hatására erősödött a Debrecen BSC Kerekasztal tagvállalatai és az oktatási intézmények közötti együttműködés és párbeszéd. A résztvevők visszajelzései alapján nőtt a vezetői önreflexió és az új módszerek iránti nyitottság.
A pedagógus-továbbképzési program hatására a résztvevő tanárok nemcsak naprakész, piacképes tudással gazdagodtak, hanem kézzelfogható eszközökkel is, amelyekkel hatékonyabban tudják támogatni a diákokat a karriertervezésben. A mentorált tanárok motiváltabban tértek vissza az iskoláikba, több esetben új tantárgyi tartalomfejlesztés vagy karrierprogram indult el helyi szinten. A program továbbá erősítette a vállalatok és az iskolák közötti együttműködést.
A diákok körében erősödött a karriertudatosság, elköteleződés a nyelvtanulás mellett, valamint azt, hogy nem kell elmenni Debrecenből, ha valaki nemzetközi karriert szeretne építeni.
Összeségében a program a vállalati társadalmi felelősségvállaláson keresztül erősíti az oktatás és munkaerőpiac közötti kapcsolatot, növeli az üzleti szolgáltató szektor ismertségét és elismertségét Debrecenben és a régióban, támogatja a jövőképpel rendelkező fiatalok kibontakozását. Az intézményi döntéshozók és pedagógusok fejlesztésén keresztül hozzájárul egy nyitottabb, együttműködésen alapuló nevelési-képzési rendszer kialakulásához, a piacképes tudás integrálásához, amelynek eredményeképpen hosszú távon versenyképesebb, felkészültebb munkavállalók kerülnek a munkaerőpiacra. A tagvállalatok munkatársai számára pedig motiváló élmény a tudásmegosztás, mentorálás, amely erősíti a belső elköteleződést, nemcsak az oktatást reformálja.
-
A program legfontosabb tanulsága számunkra, hogy valós változást csak rendszerszinten, hosszú távú gondolkodással és partnerségben lehet elérni. A háromszintű tudásintegráció révén megerősödött az a meggyőződésünk, hogy a vállalatok szerepe az oktatás támogatásában nem korlátozódhat pusztán pályaorientációs előadásokra – aktív jelenlét, tudásátadás és közös gondolkodás szükséges ahhoz, hogy a jövő munkavállalói valóban felkészülten érkezzenek a munkaerőpiacra. A DBSC Kerekasztal számára az oktatás támogatása nem kampányszerű aktivitás, hanem stratégiai befektetés. Az oktatási intézményi vezetők, tanárok és diákok egyaránt kulcsszereplői annak a fejlődésnek, amely hozzájárul egy nyitottabb, együttműködésen alapuló ökoszisztéma kialakításához, amely hosszú távon Debrecen és a régió versenyképességét is erősíti.
-
A Debrecen BSC Kerekasztal tagvállalatainak elkötelezettsége a jövő generáció tudásának fejlesztése iránt alapozta meg a program kézzelfogható eredményeit. Bár a résztvevő cégek egymás versenytársai a munkaerőpiacon, a hosszú távú hatás és közös eredmények érdekében félre tudtuk tenni a versenytársi helyzetet, és a közös célok mentén, összehangoltan, egy csapatként dolgozva építettünk fel egy több szintre kiterjedő képzési programot, amely nemcsak az oktatásra, hanem a régió munkaerőpiaci jövőjére is pozitív hatással van.
A kezdeményezés átfogóan közelíti meg a vállalatok és az oktatási intézmények közötti kapcsolat kiépítését, továbbá az oktatás fejlesztését: a vezetőkre, tanárokra és diákokra egyaránt fókuszálva. Ebben a rendszerszintű megközelítésben minden szereplő egyszerre részesül tudásban, élményben és fejlődésben – generációkon átívelő, szemléletformáló hatással. Az együttműködés ereje és a közös felelősségvállalás a program valódi sikerének kulcsa.
-
A projekt sikerének alapját a Debrecen BSC Kerekasztal tagvállalatainak értékteremtés iránti hosszú távú elkötelezettsége, a versenytársi helyzeten való felülemelkedés képessége, valamint a cégek vezetőinek és szakértőinek önkéntes munkája és értékalapú tudásmegosztása adja.
Kulcsszerepet játszik továbbá a Debreceni Egyetemmel kialakított gyümölcsöző együttműködésünk, a debreceni középfokú oktatási intézményeknek és azok fenntartóinak nyitottsága és együttműködési készsége, valamint az intézményvezetők és pedagógusok pozitív hozzáállás és aktív részvétele.
A megvalósítást a DBSC Kerekasztal 14 fős operatív- és 8 fős executive csapata, valamint a további 150 résztvevő kolléga elkötelezett, inspiráló és magas szintű munkája tette lehetővé. - Debrecen Business Service Centers Roundtable
Leave a Reply
You must belogged in to post a comment.