Erste Bank: CSR a HR-ben: partnerségben a nagyvállalatok a szakmai önkéntességben

150 150 HRBEST
  • Nagyvállalat
  • HRBest_ONEPAGER_Erste-SIMPACT-1df64d03
  • A CIVIL SZFÉRA JELENTŐSEN ALULTELJESÍT: az üzleti életben bevált, hatékonyságnövelő eszköztár (pl. HR, pénzügy, stratégia) többnyire nem elterjedt náluk. A CÉGES ÖNKÉNTESSÉG inkább FIZIKAI MUNKÁRA korlátozódik, bár a tudás a birtokukban van.

    A SZAKMAI ÖNKÉNTESSÉG széles körű megvalósítása pedig JELENTŐS KORLÁTOKKAL KÜZD, magas a belépési küszöb önkéntes és civil oldalról is, ezért ritka, kevés hatással. ÚJSZERŰ KERETEKET kidolgozva HATALMAS KAPACITÁS MOZGÓSÍTHATÓ, mindenki számára előnyösen.

  • A SZAKMAI ÖNKÉNTESSÉG OLYAN ÚJ MODELLJÉT akartuk létrehozni, amihez Erstén belül/más cégektől is sok önkéntes csatlakozik, nagy társadalmi hatással. Olyan KERETET, ami MINDEN ÉRINTETT SZÁMÁRA KIFEJEZETTEN VONZÓ, a belépési küszöböt lentebb téve jelentős érdeklődést hoz.

    CSR célokból indultunk ki, KÖZBEN ISMERTÜK FEL: a kezdeményezés HR SZEMPONTBÓL IS HASZNOS; HR szempontok beépítésével a CSR hatás is tovább növelhető.

    2025-ben a 2023-as pilothoz képest 2-3x-os résztvevői létszám is cél volt.

  • Az Erste (az Erste Foundation révén is) a TÁRSADALMI ÜGYEKBEN LEGAKTÍVABB HAZAI CÉGEK közé tartozik. Többféle civil fejlesztő programot indított már, a legjelentősebb a SEEDS (az IFUA Nonprofit Partner és a SIMPACT közhasznú szervezetekkel közösen valósítva meg 2016 óta). E programban fizetett szervezetfejlesztők biztosítanak képzéseket és tanácsadást civileknek, társadalmi vállalkozásoknak. Emellett az Erste az ÖNKÉNTESSÉG sokféle formájában aktiválja dolgozóit 10+ éve.

    Önkéntesek SEEDS-en belüli bevonásával már korábban is kísérleteztünk (pl. Erste és IFUA Horváth önkéntesek), de SZÉLES CÉGES KÖR SZÁMÁRA KINYITVA csak 2023 TAVASZÁN INDÍTOTTUNK PILOTOT a SIMPACT vezetésével: az új modellhez 7 cég csatlakozott, 34 NGO-t segítve likviditástervezésben. A mostani, továbbfejlesztett, bővített programkörhöz pedig már 20+ cég, köztük KKV-k is.

    Az innovatív, DÍJNYERTES MODELLÜNK, amivel több önkéntest tudtunk bevonni:
    - az önkéntesek és civilek lehatárolt, KONKRÉT SZAKMAI TÉMÁK KÖZÜL választhatnak (2025-ben már 3: likviditástervezés, dokumentummenedzsment, kapacitástervezés)
    - 2 órás FELKÉSZÍTŐ KÉPZÉST kap mindkét oldal, sablonokkal, segédletekkel, nonprofit szektorra szabott ajánlott módszertannal
    - az összerendelés után az önkéntespárok az adott SZERVEZETNÉL 3 HÓNAP ALATT, 3-4 KONZULTÁCIÓ ÉS HÁTTÉRMUNKA segítségével implementálják a választott témát

    Az önkéntesek jóval BÁTRABBAN MERNEK CSATLAKOZNI, ugyanakkor nagyobb hatást érnek el:
    - TUDJA MIBEN SEGÍT: előre lehatárolt, NGO igényekből kiinduló témák
    - SEGÍTSÉGET KAP: képzés, segédanyagok
    - NINCS EGYEDÜL: párban önkéntes, más önkéntesektől is kérdezhet
    - BEVÁLLALHATÓ: rugalmas időbeosztás (akár online), előre látható időigény (12-16 óra)

    Normál esetben egy NGO-nak is jelentős kihívás vállalati önkéntest bevonni, mert nem tudja, miben kérhetne segítséget, és nincs érdemi kapcsolata cégekkel. Itt nekik is könnyebb: előre látható konkrét téma, kész keretek, általunk toborzott/minőségbiztosított önkéntesek.

  • Az új program modell MINDEN ÉRINTETT SZEMPONTJÁBÓL VÁRAKOZÁSON FELÜLI FOGADTATÁSBAN részesült. A CSR előnyökön túl egyértelműen visszaigazolta a HR célokat is. Az eredményeket/hatásokat részletesen mértük, hogy a programot folyamatosan fejleszthessük.

    - RÉSZTVEVŐI LÉTSZÁM: a mostani, kibővített programkörre 65 civil szervezet jelentkezett, közülük 56 szervezethez rendeltünk önkénteseket. A szervezetek átlagosan 1,5 témát kértek, így 85 db civil – önkéntes mini projekt indult. Céges oldalon 20+ cég, közülük ismert nagyvállalatok (pl. bp, EON, Holcim, MOL, MorganStanley, NOKIA, PwC) és közepes (FINO Food) és kisebb KKV-k is csatlakoztak, 92 önkéntest küldve. (A pilothoz képest 2-3x-os növekedés!) Több cégtől kaptunk olyan visszajelzést, hogy cégen belül lényegesen nagyobb volt az érdeklődés, mint amire számítottak, ill. nagyon jókor jött az Erste megkeresése, ők is mostanában kezdtek el azon gondolkodni, hogy a (szakmai) önkéntesség terén lépni kellene, és „ez milyen kiváló program”. Többen ráerősítettek arra is, hogy a HR előnyök miatt (motiváció, megtartás) is csatlakoztak.

    - SZAKMAI TÉMÁK: a témákat folyamatosan bővítjük, a jelenleg elérhető három téma mindegyikére jelentős mértékű volt az érdeklődés.

    - MAGAS HASZNOSSÁG: a közös munka várt jövőbeli hasznossága 0-7 skálán 6,1 a civilek szerint.

    - MAGAS ELÉGEDETTSÉG: nagyon magas fokú elégedettség (Net Promoter Score 1-10 másoknak ajánlása): CIVIL résztvevők: 9,8, ÖNKÉNTESEK: 8,9.

    - KÖZÖS MUNKA: „kémiát” a civilek 4/5 része nagyon jónak ítélte, és a maradék is az önkéntesekkel való közös munkához megfelelőnek.

    ELISMERÉSEK: már a 2023-as pilottal megnyertük az EFFEKT 2030 MINDENKI TÁRSADALMA kategória ELSŐ DÍJÁT. A modell TÁRSADALMI INNOVÁCIÓS MINŐSÍTÉST is szerzett. Azóta a programmal foglalkozott a HR Portál és a FORBES online is, és megjelent a modellt leíró tanulmány is az Önkéntes Szemlében.

    A MODELLÜNK NEMZETKÖZI JÓ GYAKORLATTÁ IS válhat, folytatását tervezzük.

    A HR előnyöket a következő kérdésnél mutatjuk be.

  • CÉGES HR HATÁSOK: hozzájárul a TOBORZÁSÁHOZ/MEGTARTÁSÁHOZ/ FEJLESZTÉSÉHEZ. Toborzás: vonzó a leendő munkavállalóknak. Meglévő kollégák esetén: a program beosztástól/tapasztalati szinttől függően segíteni tudja a fejlesztési célokat (tapasztalatszerzés: projektmenedzsment, problémák átlátása és strukturálása, változásmenedzsment elvek alkalmazása, megbeszélések vezetése, memók írása stb). Hozzájárulhat a kiégés megelőzéséhez/mérsékléséhez, mert egy jó ügy mentén, valódi hatást tud gyakorolni: nem csak egy „kis fogaskerék” a cégnél. A programban: 80% számára az önkéntes munka örömöt is adott (1-5 skálán 4-5-öst adva). 36% bátorítást kapott: úgy látta, hogy többre képes, mint gondolta. 40% az önkéntesség során tapasztaltakat a munkájában is hasznosítani tudja.

    TÁRSADALMI HATÁS: az önkéntesek VALÓDI SEGÍTSÉGET adtak a civileknek (kérdőív segítségével mértünk, hosszabb távon is fogjuk). A szervezetek a hatékonyabb pénzügyi/HR/IT működési mód következtében pénzügyileg fenntarthatóbbak és nagyobb társadalmi hatásúak lesznek.

    ÉRZÉKENYÍTÉS: MAGUK AZ ÖNKÉNTESEK IS VÁLTOZNAK, érdemben nő a felelősségvállalásuk. A résztvevők 54%-ához közelebb került egy társadalmi ügy. (Egy példa: egy informatikai tanácsadócég ügyvezetője is csatlakozott, és ismerte meg az autisták ügyét, amiről ő maga számolt be nekünk). 82% a jövőben is szeretné a szférát segíteni; 48% ezt pénzbeli támogatással is fontosnak tartja.

    TOVÁBBI HATÁS: az Erste MÁS CÉGEKNEK IS MINTÁT ad és az Erste FINANSZÍROZÁS RÉVÉN LEHETŐVÉ IS TETTE A BEKAPCSOLÓDÁST. A modell NEMZETKÖZI JÓ GYAKORLATTÁ is válhat. Tudjuk, hogy nincs minden cégnél arra erőforrás, hogy egy ilyen modellt alakítson ki.

    Különösen bátorító volt, hogy a program folytatásáról szóló brainstorming alkalomra 13 fő jött el (vállalati kapcsolattartóink: CSR/HR/kommunikációs vezetők/szenior kollégák). Célunk, hogy kiépüljön egy céges partneri kör, közös üggyé váljon, pénzügyileg/szakmailag összeadva valami Erstén túlmutatót hozzunk létre.

  • Nagyon bátorító a kiemelkedő pozitív fogadtatás. De annak tükrében, hogy a szakmai témák, bevont cégek/önkéntesek és civil szervezetek száma jelentős mértékben bővítendők, a MODELL PÉNZÜGYI FENNTARTHATÓSÁGA kihívást jelent.

    A program további fejlesztése, ökoszisztéma építése kapacitásigényes, jelentősen túlmutat az Erste Social Banking részleg belső kapacitásán, illetve a civil szektor mély ismeretét is igényli, ezért a megvalósításba jelentős mértékben külső civil partnert is bevontunk (SIMPACT).

    E költségeket eddig az Erste fedezte. A PROGRAM FENNTARTÁSA ÉS BŐVÍTÉSE ÉRDEKÉBEN TOVÁBBI TÁMOGATÓK BEVONÁSA szükséges. A RÉSZTVEVŐ CÉGEKNÉL szakmailag nagyon pozitívan fogadják a programot, ÖNKÉNTEST NAGYON SZÍVESEN KÜLDENEK, DE PÉNZÜGYI HOZZÁJÁRULÁS egyelőre inkább kivételnek számít.

    A cél, hogy pénzügyileg és szakmailag is közös üggyé váljon, pénzügyileg is több lábon álljon, egyre kevésbé az Erstétől függjön. Ezért is pályázunk, hogy további partnerek látókörébe kerüljön a modell.

  • EGYEDI, WIN-WIN-WIN MEGKÖZELÍTÉSMÓD: NEM CSAK JÓT TESZÜNK, HANEM EZ ELŐNYÖS MINDEN ÉRINTETTNEK, ezért kiemelten vonzó:

    - CÉG: VALÓDI TÁRSADALMI HATÁS mellett HR ELŐNYÖK. Kollégák nagy számban való bevonhatósága az alacsony belépési küszöbnek köszönhetően. Munkatársi ELKÖTELEZŐDÉS erősítése, KÉSZSÉGFEJLESZTÉS.

    - ÖNKÉNTESEK: JÓT TEHET, közben ő is FEJLŐDHET+TÖLDŐDHET. Kiégés megelőzése, munkahelyi kompetenciák fejlesztése. Élmény, hasznosság érzés.

    - SEGÍTETT SZERVEZETEK: valódi, GYAKORLATIAS SEGÍTSÉG (képzés és implementáció is), előre választható szakmai témákban. TEHERMENTESÍTÉS, többlet szaktudás. Céges kapcsolatháló erősítése. Kész keretek.

    - NYITÁS MÁS CÉGEK FELÉ: túllépés a szokásos, cégen belüli gondolkodásmódtól, ÖSSZEFOGÁS más cégekkel, Erste finanszírozással. A jó ügyekben nem vagyunk versenytársak, hanem partnerek.

    - CÉGES KAPCSOLATTARTÓ (HR/CSR/KOMM.): KULCSRAKÉSZ program, szinte nincs vele teendője, csak meghirdetni cégen belül. MÉRHETŐ HATÁSOK, a terület céljait is támogatja.

  • ERSTE FOUNDATION, Bécs (F. Bauer, J. Heep, A. M. Cretu) finanszírozó, szakmai koncepció jóváhagyó

    ERSTE (Szalay Orsolya, Berke Jázmin/Social Banking csapat) program kezdeményező, pénzügyi támogatás, minőségbiztosítás

    SIMPACT Közhasznú Nonprofit Kft. (Bakó Csaba, Dudás Adrien, Égető Tímea, Koltai Kristóf, Nagy Gábor, Németh-Palotai Kriszta, Tolvaj Krisztina) szakmai kidolgozás és megvalósítás

    CSATLAKOZÓ CÉGEK kapcsolattartói+92 önkéntes

    IFUA Nonprofit Partner: SEEDS program implementációs partner

  • (1) rövid videó a céges HR előnyökről (néhány 2025-ös önkéntes visszajelzése)(2) rövid hangulati videó (2025-ös záróesemény)(3) korábbi rövid programvideó(4) résztvevő civilek rövid visszajelzései (nekik miért volt hasznos; 3 kisvideó)

  • Erste Bank Hungary Zrt.
  • SIMPACT Közhasznú Nonprofit Kft.

Leave a Reply