A JÖVŐ FIATAL TEHETSÉG ÖKOSZISZTÉMÁJA AZ OTP BANKNÁL

 OTP Bank Nyrt.


 

Mi a pályázatban bemutatott projekt / megoldás előzménye, oka? Milyen üzleti problémát akartok / akartatok megoldani vele? Milyen szükségletek hívták elő?

A 75 éves múltra visszatekintő OTP Bank Nyrt. Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójaként több mint 10.000 embernek biztosít stabil munkalehetőséget. 2023 elején új stratégiát alakítottunk ki, hogy bevonzzuk a fiatal tehetségeket. A projekt célja az volt, hogy alapértékeink és hagyományaink megőrzése mellett különböző üzenetek és csatornák mentén jelenjünk meg a fiatalok életében. Tervünk az volt, hogy akcióinkra a fiatalok nyitottan reagáljanak és sikerüljön megváltoztatni az OTP-ről kialakult korábbi képet és növelni a pályakezdő jelentkezők számát.

Írd le milyen vállalati környezetben, milyen céllal, milyen elvárások mentén indult el a nevezett HR-aktivitás. Amennyiben pontos célszámokat, KPI-okat (Key Performance Indicator) is meghatároztatok, írd le ezeket is!

A fiatal tehetség ökoszisztéma program kialakításának több célja volt: :
1. Többféle korcsoport megszólítása a középiskolától egészen a munkaerőpiacra lépés pillanatáig.
2. Többféle úton értük el a fiatalokat, ezért alakítottunk ki 4 fő irányt: tudásátadás, versenyek, az OTP bemutatása és szakmai előadások, mentoring projektek.
3. Minél szélesebb korosztályban és minél nagyobb számban érjük el a fiatal tehetségeket.
4. Támogassuk a toborzást, a kiválasztást és a munkáltatói márka értékeink keretein belül megmutassuk, hogy az OTP Csoport a fiatalok számára is vonzó munkahely.
5. A fiatalok személyes elköteleződésének növelése az OTP Bank felé.

Írd le a HR-aktivitás pontos menetét! Milyen alapgondolatok mentén zajlott a megvalósítási stratégia kialakítása? Mi volt a stratégia, amivel a fenti célokat el kívántátok érni? Milyen lépésekben zajlott a megvalósítás?

A stratégia az volt, hogy a jövő fiatal tehetségeinek többféle lehetőséget biztosítsunk, hogy különböző események keretein belül megismerhessék az OTP szakmai hátterét, legyen közös tudásmegosztás, részt vehessenek különböző szakmai versenyeken, mindezt vállalati környezetben, ahol ötleteikre és eredményeikre értékes visszacsatolást kapnak.
1. Az OTP szakmai bemutatása
a. Az OTP Középiskolák Napján eljöttek hozzánk az ELTE Radnóti Gimnázium, a Szent István és a Kölcsey Gimnázium diákjai, hogy megismerjék a fiókhálózat vállalati-, lakossági- és privátbankári világát, a hitelezés és a befektetés kihívásait, az innovációs területek munkáját.
b. OTP Gyakornoki Nyílt Nap a már itt dolgozó gyakornok mentoraink segítették a kíváncsi érdeklődőket abban, hogy megtalálják a számukra érdekes lehetőségeket. Izgalmas előadásokat hallgattak meg AI és bankszakmai témában.
c. OTP Bank Junior TechMeetUp-ján a pályakezdők közvetlenül szakembereinkkel dolgoztak együtt izgalmas banki informatika témákon.
d. Speciális projekt meetup keretében bemutattuk Szuperszámítógép projektünket.
2. Esettanulmány versenyek
a. OTP Esettanulmány Verseny – Beyond Banking: ötletversenyünk témája volt, hogy a résztvevők egy platformra integrálják a budapesti közlekedési ökoszisztémát Fejlesszük együtt Budapest új „MaaS” platformját!
a. Contolling Esettanulmány Verseny a Budapesti Gazdasági Egyetemmel együttműködve
b. Lámfalussy Sándor Üzleti Szimulációs Versenyünkön a fiatalok aktuális problémákat dolgoztak fel és innovatív megoldásokat hoztak
c. OTP Bank IT Hackathon A versenyre junior fejlesztők és informatikai területen tanuló egyetemisták jelentkeztek, a versenyt OTP mentorok támogatták, a téma „A jövő tudatos befektetési és tőzsdei kereskedelmi megoldásai BigData és AI alkalmazásával” volt.
3. A tudásátadás és képzések
a. Innovációs Gyakornoki Nap ahol az innováció, robotizáció és ökoszisztéma területeket mutattuk be szakmai előadásokkal és közös feladatmegoldással.
a. Junior DevOps Bootcamp: elméleti tudás megszerzése, tudásbővítés,laborgyakorlat és beszélgetés elismert ALERANT és OTP szakértőkkel, DevOps ismeretek tudásbővítése.
b. ELTE-OTP KIBERLAB létrehozása, ahol a diákok részvételével izgalmas napi IT biztonsági kísérletek zajlanak.
c. OTP Junior Fejlesztői Nap: nemzetközi befektetési platform fejlesztése pályakezdőként.
4.Mentorprogramok
a. BGE Vállalati Mentorprogram alapképzésen tanuló hallgatók OTP vezetők támogatásával ismerhetik meg a Bank mindennapi működését, kultúráját, valamint a mentor-vezető mindennapjait és feladatait, a vezetői szerepet, így fejlesztve a szükséges kompetenciáikat.
b. BCE mentor Program OTP vezetők mentortámogatása a kiválasztott tanulók számára.

Írd le milyen eredményeket értetek el a pályázati HR-aktivitással? Milyen volt a lebonyolítás fogadtatása szervezeten belül / kívül? Amennyiben meghatároztatok előre KPI-okat, mennyire sikerült ezeket teljesíteni? Milyen hatást gyakorolt az aktivitás a szervezetre? Milyen visszajelzések érkeztek az aktivitásokkal kapcsolatban?

A megvalósítás hatékonyságát folyamatosan nyomon követjük, számos indikátorral mérjük az egyes aktivitásokat, programokat:
– A programokon résztvevő korosztály: 16-28 év közötti fiatalok
– Programokra jelentkezők száma: 720 fő
– Programokon összesen résztvevők száma: 340 fő
– A programok eredményeként a konkrét állásokra jelentkezettek száma: 1390 fő
– A különféle programokra meghívott egyetemek száma: 12
– Bevont szakkollégiumok és szakcsoportok száma: 15
– 3 középiskolai együttműködés, program, amelyeken a résztvevő középiskolások száma: 65 fő
– A felvett gyakornokok száma: 220 fő
– Hackathonra készült dedikált landing page látogatóinak száma: 5224 fő
– Mentor programban résztvevők száma: 32 fő
– A programokban résztvevő OTP-s vezetők száma: 51
– A programokhoz kapcsolódó hirdetési kampányok eredményessége minden esetben felülmúlta várakozásainkat
– A programokról megjelent LinkedIn posztok, cikkek és a belső OTP Intraneten megjelent cikkek és kiküldött EDM-ek száma meghaladta a 60 db-ot.
– A programokról és aktivitásokról szóló LinkedIn posztjaink megtekintéseinek száma több mint 32 000 volt.

Az eredményesség másik fontos mérési szempontja a résztvevők motivációja, lelkes részvétele és a saját vezetőink, munkatársaink magas szintű tudásátadása volt. Elmondhatjuk, hogy minden résztvevő szakterület elégedett az elért eredményekkel és a jövőben is folytatni kívánja ezt a tehetséges fiatalokat célzó ökoszisztéma stratégiát.

A résztevőktől kért visszajelző kérdőívek alapján az átlagos értékelés 5-ből 4,6 pont volt (ebben a szervezés, a téma, az elérés és az előadók, mentorok személye is szerepelt)
Néhány visszajelzés: „Nem gondoltam, hogy az OTP ennyire nemzetközi és ilyen sok lehetőség van a fejlődésre.” „Jó volt látni, hogy a banki munka ilyen érdekes is lehet” „Meglepődtem, hogy mennyi fejlesztői tudás van itt, és hogy milyen nyitottak a tudásmegosztásra”

Írd le, milyen hatást gyakorol a projekt / megoldás az üzletmenetre? Milyen előnyökre tehet szert ezáltal a vállalat a piacon?

Az OTP Bank sokszínűsége és magas szakmaiságágának bemutatása lehetőséget ad a fiataloknak arra, hogy saját céljaikat végig gondolva eldönthessék, milyen irányba induljanak tovább a banki és pénzügyi világban. Az összes fiatal tehetség ökoszisztéma programunk alapvető gondolata, hogy megmutassuk munkáltatói értékeinket, amelyek a hozzánk csatlakozók munkavállalói élményét is meghatározzák. Számunkra ezek nem csak szlogenek, hanem mindennapjaink része, mi valóban” a bizalomra építünk”, „fejlődésre inspirálunk”, „együtt többek vagyunk”, „értéket teremtünk” és „a stabilitásunk a jövőd”.
AZ OTP Bank életében fontos, hogy stabil hosszútávú hagyományokra tudunk építkezni az állandó változások közepette, mindemellett jövőbe mutató megoldásokon és feladatokon dolgozunk, amelyek túlmutatnak országhatárokon is. Minden üzenetünkben fontos volt, hogy a ma már 12 országban jelenlevő vállalatunk központja Magyarországon van. Az itt létrejövő innovatív megoldások kihatnak az egész bankcsoportra és a fiatalok számára rengeteg lehetőséget nyújthatnak minden szakterületen.
A másik fontos üzleti hatás természetesen, hogy a fiatalok megismerjék az OTP működését, hogy tisztában legyenek vele, nálunk nem csak napi fióki üzletmenet létezik, hanem pl. az OTP LAB csapatunk számos ökoszisztémát vizsgálva indít újabb és újabb megoldásokat különféle startup-ok bevonásával akár nemzetközi szinten is. A fiatalokat megszólító egyik versenyünkön például egységes budapesti közlekedési platform kialakítása volt a téma, ahol a diákok remek innovatív ötleteket hoztak nagyon pontos üzleti stratégiával alátámasztva.
Az újszerű megközelítés megváltoztatta a fiatalok kiválasztási folyamatát is, hiszen a hagyományos interjúkon túl edukációs élménnyé tettük a kiválasztási folyamatot. Olyan eseménnyé, ahol nem csak egyirányú információkat kaptak a jövendőbeli munkahelyükről, hanem ők is megoszthatták saját elképzeléseiket, terveiket, tapasztalataikat és ötleteiket velünk.
Üzleti hatásként kiemeljük, hogy a vezetőink, munkatársaink számára is egyértelművé vált, milyen komplexen szólítja meg a tehetséges fiatalokat ez a stratégia és mennyire fontos volt a saját szakmai tudásuk és OTP tapasztalatuk is az egyes programok során.

Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során? Mit csinálnátok másképp? Mi volt a legnagyobb tanulság a projektből? 

A programok kialakítása során kihívást jelentett az egyes akciók időzítése, hogy ne ütközzünk más egyetemi vagy középiskolai rendezvényekkel és szünetekkel. Ugyancsak figyelnünk kellett arra, hogy más, az OTP Bankban párhuzamosan futó terméket és szolgáltatást támogató programjaink, kampányaink ne vonják el a figyelmet a számunkra kiemelten fontos fiatal célközönségről.
A programban résztvevő vezetők, munkatársak és gyakornokok elérése, bevonása és elköteleződése is lényeges volt, hiszen nélkülük nem tudtuk volna megvalósítani a céljainkat. Tanulság számunkra, hogy több hónappal korábban érdemes tisztázni a résztvevők elérhetőségét.
Komoly tanulási pont volt, hogy mennyire fontos a jól megalapozott online jelenlét és a jól célzott kampány a programok előtt. A részletes, sok csatornát használó programjainkon a résztvevők sokkal gyorsabban integrálódtak a személyes találkozások során.

Mi az az EGY megkülönböztető jegy, amitől igazán sikeres lett a projekt?

Véleményünk szerint a sikeresség több tényezőre is visszavezethető a fiatal tehetség ökoszisztéma esetében:
1. A diákokat széleskörű korosztályban szólítottuk meg
2. Többféle aktivitással találkoztak szakmai bemutatás, verseny, tudásátadás, képzés, mentoring és állásbörzék.
3. Több profilú egyetem és középiskola vett részt a programokban.
4. Az OTP Csoport magas szintű pénzügyi és banki szakmai támogatása.
5. Az OTP vezetők és munkatársak aktív elköteleződése a programok iránt.
6. A résztvevők maguk választhatták ki a céljaiknak, személyiségüknek és az időbeosztásuknak leginkább megfelelő aktivitásokat.
7. A stratégia megalkotásakor külön figyelmet fordítottunk arra, hogy az eltérő fiatal célcsoportok milyen kommunikációs csatornákat használnak, hol tudnak gyorsan bevonódni a programokba.
8. Ezen kívül siker számunkra, hogy az IT terület témáin keresztül megmutathattuk a Bankon belül folytatott IT tevékenységeket és izgalmas fejlesztéseket, bíztatva a fiatalokat ennek a területnek a mélyebb megismerésére.

Kommunikáció

A Fiatal Tehetség ökoszisztéma program céljának, tartalmának és eredményeiknek kommunikálása összehangolt tervezés eredményeképpen alakult ki.
1. Belső kommunikációs eszközt használtunk a programoknál több szakaszban is, célunk az volt, hogy az OTP Bank lehető legtöbb munkatársa értesüljön arról, hogy új stratégiával indulunk el, új programok jönnek létre. Ennek legfontosabb eszköze a vállalati intranet oldal, az EDM-ek, továbbá a székházunkban elérhető digitális kivetítők voltak, de a közös workshop-ok is fontos szerepet játszottak. Belső kommunikációs kampányokat folytattunk a programok során a különböző területekkel közösen használt confluence oldalakon is.

2. Külső kommunikációs platformok számos megoldását vettük igénybe. A LinkedIn postok, targetált google és social media hirdetések (Facebook, Instagram) mellett volt, ahol a programhoz (pl. Hacakton) külön OTP landing page született, ahol sok értékes információt érhettek el az érdeklődök és ahol jelentkezni is tudtak.

3. Aktívan igénybe vettük az egyetemi diákszervezeteket, weboldalakat és facebook csoportokat, illetve az egyetemi hírleveleket is.

4. A programok kampányai során Zyntern, a HiSchool, az Alerant és az Ecosim partnereink oldalai is aktív támogatást nyújtottak.

Nevezz meg a folyamatban részt vevő kollégákat. Írd le mit tett hozzá a folyamathoz!

A program megvalósítása során inspiráló volt az együttműködés a különböző területekkel, A Talent csapat külön köszönettel tartozik a társterületeknek, Digitális Divízió vezetőinek és munkatársainak, Controlling főosztály vezetőinek és munkatársainak, Marketing és kommunikáció vezetőinek és munkatársainak, Retail vezetőknek és munkatársainak, IT biztonság vezetőinek és munkatársainak, GDPR és Adatvédelem vezetőinek és munkatársainak, Toborzási központ vezetőjének és munkatársainak, Gyakornoki csapatnak.
Köszönet külső partnereinknek: ECOSIM , Zyntern, Alerant, HiSchool

VIDEÓK

Vissza