- Nagyvállalat
- HRBest_Starbucks Training Center-3437b026
-
A Starbucks Training Center megnyitásának háttere a folyamatosan bővülő munkavállalói képzési igényekre vezethető vissza. Az üzletág dinamikus fejlődése és az új munkatársak integrálásának kihívásai rávilágítottak arra, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az újonnan csatlakozó munkavállalókra. Magas minőségű tréningre van szükség, folyamatos támogató odafigyeléssel- így született meg a Training Center ötlete 2023-ban.
A célunk egy olyan valósághű, vendégek nélküli tréningkörnyezet kialakítása volt, ahol a munkatársak biztonságos és stresszmentes környezetben szerezhetnek gyakorlatot – mindez hozzájárult a kiszolgálás gyorsaságának, valamint a csapatkohéziónak és a vendégelégedettségnek a növeléséhez. -
A Starbucks dinamikus és munkavállaló-központú környezetében a Training Center bevezetése világos célokat követett: az új munkatársak mielőbbi felkészítése a sikeres „Barista Certification” elérésére, a fluktuáció 20%-os csökkentése, valamint a dolgozói és vásárlói elégedettség jelentős növelése.
A projekt során mérhető célokat (KPI-okat) is meghatároztunk, így például a tréning utáni elégedettség 90%-os elérése, a vendégélmény növelése (+0.2 Google értékelés), és a betanítási idő optimalizálása. A tréningek nemcsak hatékonyabbá, hanem fenntarthatóbbá is váltak, aminek közvetlen hatása volt a márka hírnevére és piaci versenyképességére. -
A HR-aktivitás megvalósítása a Starbucks Training Center létrehozására épült, amely egy biztonságos, vendégek nélküli, valósághű környezetet biztosít a munkatársak gyakorlati képzésére. A stratégia alapját a hatékony tudásátadás, a stresszmentes tanulási környezet kialakítása, valamint a lean szemléletű, költséghatékony működés adta.
1. A projekt első lépéseként a célok világos meghatározása történt, amely a gyakorlati tudás megszerzésére, a szolgáltatás minőségének javítására és a betanítási idő lerövidítésére irányult.
2. Ezt követően a tréningek tartalmának kidolgozása zajlott, figyelembe véve a Starbucks értékrendjét és a munkavállalók igényeit.
3. A harmadik lépés a trénerképzés volt, amelynek célja a szimulációs környezetet vezető facilitátorok felkészítése volt a cég filozófiájának és a szimulációs technikáknak a megértésére. A programban résztvevők először elméleti alapismereteket szereznek, majd gyakorlati képzésen vesznek részt a Training Centerben, fokozatosan felkészülve az éles munkakörnyezetre.
4. A negyedik lépésben kialakítottuk a Training Centert, amely valós üzlethelyzetet szimulál, így a munkavállalók életszerű helyzetekben gyakorolhatják a vendégkiszolgálást hibázás kockázata nélkül.
5. Végül a tréningek lebonyolítása és a résztvevők folyamatos visszajelzése biztosította a program folyamatos fejlődését és a rugalmasságot. -
A projekt jelentős eredményeket hozott:
1. A kiszolgálás gyorsasága 45%-kal nőtt a csúcsidőszakban, amely a tranzakciók számának jelentős növekedését jelenti, alapul véve a medium- és high volume (forgalmasabb) kávézóink adatait a megnyitás előtti időszakhoz képest.
2. A munkavállalói fluktuáció az első 90 napban 2023-ban 120,4%, 2024-re 107,7%, míg 2025-re 67,9%-ra csökkent.
3. A tréningterv optimalizálásával egy munkavállaló esetében átlagosan 19 órát, míg egy Barista Trainer esetében körülbelül 10 órát sikerült megtakarítani, összesen 29 órás időmegtakarítást eredményezve egy tréningterv teljesítésének vonatkozásában.
4. A tréningek végrehajtása (Training Execution KPI) 95%-os arányt mutatott, szemben a megnyitás előtti 85%-kal.
5. Az általunk nyújtott tréning minősége 75%-ról 96%-ra nőtt a munkavállalók által kitöltött első hónapos elégedettségi felmérésében.
6. A Google értékelések folyamatosan emelkedtek: 2023-ban 4.28, 2024-ben 4.45, míg 2025-re 4.71-es eredményt sikerült elérnünk.
Mindezeken felül a vezetőktől is sok pozitív visszajelzés érkezett. A barista tréningek biztosítása az üzletben sokkal gördülékenyebbé vált, hiszen az új belépők nyugodt környezetben, már a Training Centerben elsajátíthatták az alapokat, így csökkent az üzletekre nehezedő nyomás. Mindez hozzájárult a hatékonyság növekedéséhez és a hulladék minimalizálásához is – kevesebb rontott ital és tréningidő.
A szervezeti kultúrában is pozitív változások indultak el: erősödött az elköteleződés, csökkent a munkahelyi stressz, és a visszajelzések alapján a munkatársak szívesebben vesznek részt képzéseken. -
A projekt a vállalat üzletmenetére nézve jelentős pozitív hatást gyakorolt. A munkavállalók betanulási ideje lerövidült, lehetővé téve számukra, hogy gyorsabban és magabiztosabban végezzék el feladataikat. A valósághű szimulációk révén már a tréning alatt kialakult a rutin és a kompetencia, ami azonnal érezhetővé vált a vendégélményben és az üzletek teljesítményében.
A program növelte az általános hatékonyságot, javította az erőforrás-felhasználást, és segített egységesíteni a kiszolgálás színvonalát az üzlethálózat különböző pontjain. A lean-alapú megközelítésnek köszönhetően optimalizáltuk az időráfordítást, csökkent a tréningidő, miközben a képzések minősége jelentősen javult.
Az új megoldás versenyelőnyt biztosít a piacon: a jól képzett, motivált munkavállalók révén javult a vevői elégedettség, ami közvetlen hatással volt az értékelésekre és a márka reputációjára. Emellett a gyorsabb és hatékonyabb onboarding lehetővé teszi, hogy a vállalat rugalmasabban és gyorsabban reagáljon a piaci változásokra.
Összességében a projekt növelte a vállalat alkalmazkodóképességét, munkavállalói elköteleződését és hosszú távú fenntarthatóságát – ezek pedig kiemelkedően fontos tényezők a vendéglátásban egyre élesedő versenyhelyzetben. -
A projekt során a legnagyobb kihívás a trénerképzés megszervezése volt, mivel olyan trénereket kellett találni, akik nemcsak a márka értékeit ismerik, de jártasak a szimulációs módszerekben is. Ha újrakezdenénk, több időt fordítanánk a trénerképzésre és a szimulációs technikák kidolgozására, hogy még sikeresebben tudjuk felkészíteni a munkatársakat. A legfontosabb tanulság, hogy a folyamatos visszajelzésekre épített fejlesztés és a rugalmasság kulcsfontosságú a képzések sikeréhez. Emellett még nagyobb figyelmet fordítanánk a munkavállalói terhelhetőségre és a stressz csökkentésére.
-
A projekt sikerét elsősorban a valósághű szimulációs környezet biztosította, amely lehetőséget adott a munkavállalóknak arra, hogy éles helyzeteket gyakoroljanak, hibázási kockázat nélkül. Ez nemcsak a tanulás hatékonyságát növelte, hanem magabiztosságot és elkötelezettséget is adott a munkavállalóknak. A valós üzlethez hű tréningkörnyezet, a jól felépített struktúra és az élményszerű tanulás összessége különböztette meg a projektet, és tette valóban kiemelkedően sikeressé.
-
A projekt sikeréhez hozzájárultak a Starbucks vezetői és HR csapata, akik a képzési struktúrát és tartalmat kidolgozták. A trénerképzők biztosították a gyakorlati tudás átadását, míg a technikai csapat gondoskodott a szimulációs környezet kialakításáról. Minden érintett elkötelezettsége, szakértelme és együttműködése kulcsszerepet játszott a célok elérésében.
- Starbucks
Leave a Reply
You must belogged in to post a comment.