FORD: Leadership Development Program:A jövő vezetői kompetenciáinak fejlesztése az FBS-nél

150 150 HRBEST
  • Nagyvállalat
  • 1pager - SkillMaster-b0981e6c
  • A Ford Business Solutions 2024-ben indította el a vállalat első komplex, innovatív vezetőképző programját közel 150 vezető és talent bevonásával. A 4 vezetői szintnek és összesen 9 csoportnak szóló program 2025-ben már a harmadik szakaszában jár. A program sokszínűségét és tudatosságát jelzi, hogy a témák az adott célcsoportnak megfelelően kerültek kialakításra úgy, hogy azok egymásra épülnek, így akkor sem történik téma ismétlés, ha valaki a tehetség programban kezdi a képzéseket és végül a senior vezetők között fejezi be több év alatt.

  • A Ford Leadership Development Program célja a vállalat vezetői csapatának megerősítése, az utánpótlásnevelés és egységes vezetői kultúra megteremtése, válaszként a dinamikus üzleti környezet kihívásaira és az egyre növekvő munkavállalói elvárásokra. Célunk a korszerű vezetői készségek elsajátításán túl az attitűdfejlesztés is, ami végeredményben a viselkedés és vezetői rutinok tartós megváltozásához vezet. Mindennek hozzá kell járulnia az üzleti célok és HR KPIok javulásához.

  • A program megvalósításának alapgondolata egy strukturált, többszintű és integrált megközelítés volt, amely a Ford vezetői hierarchiájának minden szintjét (Future Managers, Rising Stars, Experienced Leaders, Senior Leaders) lefedi. A program a képzési partnerének kiválasztására egy többlépcsős folyamat során került sor a hazai vezető tréningcégek bevonásával. A megbízást a szakmai anyagok és a trénerek alapján a Develor nyerte el.

    Lépések és alapelvek:
    1. Igények felmérése és célcsoport-specifikus tervezés:
    A célok egy közös előkészítési és tervezési folyamat során kerültek kilakításra, majd a képzési témákra és javasolt módszertanokra és eszközökre a Develor tett javaslatot. A fejlesztési területeket a Ford stratégiai céljaihoz és a vezetői kompetenciamodellhez igazítottuk.

    2. Blended Learning megközelítés és modul-struktúra: A fejlesztés főként tantermi interaktív tréningekből áll, amelyek közül több játékalapú vagy szimulációra épülő, és ehhez kapcsolódnak online tréningek és workshopok is. Az egyes célcsoportok esetében a témák mellett az alkalmazott eszközök és módszerek is eltérnek. Beintegráltunk asynchron mikro-learning anyagokat is (EdApp platform). Ez a megközelítés biztosítja az ismeretek mélyebb beépülését és a gyakorlati készségek fejlesztését.

    3. Átfogó implementációs támogatás: A program sikerességének kulcsa a képzésen túlnyúló, folyamatos támogatási rendszer:
    o Negyedéves 1on1 a közvetlen felettessel: (tréningek előtt és közben) a tanultak beépülésének támogatására és az üzleti kontextus megteremtésére.
    o EdApp mikrolearning app: Rendszeres összefoglalók, gyakorlatok, kiegészítő olvasnivalók a folyamatos önfejlesztés ösztönzésére.
    o Mentoring támogatás: Egyéni igényekre szabott mentorálási lehetőség a és a konkrét kihívások kezelésére belső mentorok által.
    o Esetfeldolgozó workshopok: Valós üzleti problémák feldolgozása, segítve a tanultak gyakorlati alkalmazását és a problémamegoldó képesség fejlesztését.
    o Felsővezetői támogatás: A felsővezetés aktív bevonása és szerepvállalása a tanulási folyamat szupervíziójában és a tanult készségek szervezeti szintű bevezetésének támogatásában.

    4. Folyamatos nyomon követés és értékelés: A program hatékonyságát folyamatosan monitoroztuk a meghatározott KPI-ok alapján.

  • A tréningek értékelése, a résztvevők és közvetlen feletteseik visszajelzései alapján a program folyamatosan nagy siker a szervezeten belül. A program által elért eredmények szignifikánsak és mérhetők, alátámasztva a befektetés megtérülését és a HR stratégia sikerét.
    • A tréning értékelések alapján a résztvevők több mint 95%-a kiemelkedően hasznosnak tartja a képzési programot.
    • Az egyes tréningek értékelése minden esetben meghaladta a 90%-ot, a tréneri értékelések ennél is magasabbak és az alkalmazási hajlandóság is 90% fölötti. Ezek az értékek jelentősen meghaladják az általános elvárásokat.
    • Kiemelkedően magas értékeléseket kaptak az önismereti, attitűdformáló és a gamifikált tréningek.
    • A részvételi hajlandóság is meghalad minden más programnál tapasztalt értéket, a hiányzási ráta annak ellenére 10% alatti, hogy a szervezet nagy terhelés alatt és jellemzően home office rendszerben dolgozik.
    • A tanultak alkalmazása is magas a résztvevők saját és a közvetlen felettesek indirekt értékelése alapján.
    • A talent csoport programjában projekt munkára is sor kerül. Az így lezajlott projektek kiemelkedően sikeresek voltak és komoly értéket szállítottak le elsősorban a HR terület számára.
    • Jelentős előrelépést látunk az alábbi területeken:
    o A vezetői tudatosság, figyelem a munkatársak motivációjára és fejlesztésére
    o Visszajelzések gyakorisága és minősége (visszajelzés kultúra)
    o Az elkötelezettség szintentartása
    o Az önismeret szintje és az önreflexió
    o Vezetői felelősségvállalás
    • Külön kiemelendő hatás, hogy a szervezetben dolgozó vezetők (akik 2 fizikailag jelentősen elkülönülő helyszínen dolgoznak) között erősödtek a kapcsolatok, a területek jobban ismerik egymást és a bizalom szintje is magasabb, a felsővezetés valódi csapatként működik
    • A képzési napok száma a következők szerint alakul:
    o 2024: 240
    o 2025: 312
    • Az FBS egy valódi tanuló szervezetté vált, ahol a munkatársak és vezetők rendszeres képzéseken vehetnek részt, ezt ők megbecsülik, értékként kezelik és várják a folytatást.

    Összességében a program szervezeten belüli fogadtatása kiváló volt, a résztvevők és vezetőik magas elégedettségi szintje és a fent leírt változások jelzik a program relevanciáját és gyakorlati értékét.

  • A Leadership Program erősíti a vezetői kultúrát, csökkenti a fluktuációt a vezetői pozíciókban, növeli a munkavállalói elégedettséget és elkötelezettséget, ezáltal közvetlenül hozzájárul a szervezet termelékenységének és innovációs képességének növeléséhez. A program egy olyan kultúrát alakít ki, ahol a vezetők képesek inspirálni, támogatni és fejleszteni csapataikat, biztosítva a Ford versenyképességét a magyar és globális piacon.
    A megtartás javulását az attrition adatok is alátámasztják.
    2023: 16.3%
    2024: 10.7%
    2025 YTD: 3.1%

  • A program indulásakor már javában zajlott a cégnél egy intenzív, minden munkavállalót (vezetőket is) érintő általános készségfejlesztő program. Ebben több mint 15 dinamikusan változó tréning téma közül választhatnak a kollégák minden évben.

    A vezetőképzésnek így két fontos kritériumnak kellett megfelelnie. Egyrészt a tréningek ne legyenek azonosak az általános tréningekkel, viszont ha kapcsolódó témák vannak (pl. Asszertív kommunikáció - Vezetői kommunikáció), akkor a programok üzenetei erősítsék egymást és azonos elméleti alapokra épüljenek. Másrészt a különböző hierarchia-szinteknek olyan képzési sorozatot kínáljunk, ami – ha valaki feljebb lép – a magasabb szinten sem tartalmaz ismétlést. A tréningek előkészítése emiatt sokkal több erőfeszítést és innovációt kívánt a képzési partner termékfejlesztőitől és trénereitől. Több tréning is egyedileg készült az elvárásaink alapján.

    Ideális esetben a fentiek miatt a tervezési és előkészítési szakaszra több időt hagyhattunk volna, de nagy volt az igény és ezáltal az időnyomás a szervezet részéről a program elindítására. Ez minden közreműködőre extra terhet és rugalmassági kényszert rótt.

  • A program eredményességét és sikerét komplexitása garantálja.
    1) Sokszínű képzési portfólió: a különböző vezetői szintekhez igazított, testreszabott modulok. Összesen 18(!) különböző tréning, ami a jövőben további 6 modullal egészül ki
    2) Modern technológiai eszközök beintegrálása: mikro-learning (EdApp) platform, virtuális szimulációs közeg (erre a célra készített weboldal és AI videók)
    3) Innovatív tréning módszertanok: gamifikált tréningek, virtuális sztorira épülő szimuláció-alapú tréningek, online esetfeldolgozó workshopok, action learning, konkrét üzleti problémákat feldolgozó projektfeladat.
    4) Egyedi és újszerű témák: Pszichológiai biztonság, Fejlődő szemlélet, Agilis gondolkodásmód, AI a vezetésben

    A program sikere nemcsak a vezetői teljesítmény növelésében, hanem a szervezeti kultúra formálásában és a Ford mint vonzó munkahely hírnevének erősítésében is megmutatkozik. A résztvevők pozitív visszajelzései és az elért mérhető eredmények mind azt bizonyítják, hogy az LDP egy sikeres és fenntartható befektetés az emberi tőkébe.

  • A Develor mint szakmai partner bevonása garantálja a képzések magas minőségét és a legmodernebb nemzetközi sztenderdeknek való megfelelést.
    A program életre hívásában és megvalósításában résztvevő kollégák a Ford Business Solutions részéről:
    Szászkay Miklós, FBS Europe – Talent and Organizational Development Manager
    Andri-Tirpák Anett - Senior Learning and Development Specialist
    Kriza András - FBS Hungary HR Manager

    A Develor oldaláról:
    Pozvai Zsolt - Global CEO
    Bánfai Zoltán - Head of Business Services
    Mészáros Edit - Relationship manager

  • A videó a LinkedIn posztban érhető el.

  • Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.
  • DEVELOR Tanácsadó Zrt.

Leave a Reply