KÖZÖSSÉG A JÖVŐ GENERÁCIÓJÁÉRT:
PROSULI, A YETTEL DIGITÁLIS OKTATÁSI PROGRAMJA


 

Mi a pályázatban bemutatott projekt / megoldás előzménye, oka? Milyen problémát akartok megoldani / céloztok meg vele? Miért pont ezt?

Az internet és az okostelefonok terjedésével a fiatal generációnak szüksége van támogatásra a digitális világban való biztonságos és magabiztos eligazodáshoz, a jövőjük szempontjából kritikus tudás és kompetencia megismeréséhez. A mobiltechnológia adta lehetőségek számos módon segítik a tanulást és a tanítást; a programmal mindezt egy, a tanárokat támogató szakmai közösségen keresztül segítjük.

Írd le milyen vállalati környezetben, milyen céllal, milyen elvárások mentén indult el a nevezett HR-aktivitás. Amennyiben pontos célszámokat, KPI-okat (Key Performance Indicator) is meghatároztatok, írd le ezeket is!

A Yettel 2015 óta aktív szereplője a digitális oktatási módszertanok terjesztésének, fejlesztésének. A ProSulit hosszú távra, valódi társadalmi igényre adott válaszként indítottuk el. A cél a digitális újításra nyitott tanárok munkájának releváns tudásanyaggal és mobilnet hozzáféréssel való támogatása. Az első évben 5, majd 20 intézményből gyűjtött tapasztalatokat rövidesen már százas nagyságrendű csatlakozott iskola tanáraival oszthattuk meg.

Írd le a HR-aktivitás pontos menetét! Milyen alapgondolatok mentén zajlott a megvalósítási stratégia kialakítása? Mi volt a stratégia, amivel a fenti célokat el kívántátok érni? Milyen lépésekben zajlott a megvalósítás?

Az induláskor alapvetően a digitális újításra nyitott pedagógusok munkájának mobilnet hozzáféréssel és tudásanyaggal való támogatása volt a cél, majd idővel, ahogy egyre nőtt a résztvevő iskolák száma, a közösségépítés és a programfejlesztés határozták meg a ProSuli tevékenységét. Így kapott egyre nagyobb hangsúlyt, hogy a program látókörébe időközben már a tanárok mellett a szülők és gyerekek tudatos internethasználatát is beemeltük. Fontos mérföldkő volt továbbá, amikor 2019-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Oktatási Hivatal) által akkreditált képzésünket is elindítottuk, amely bármely – akár ProSuli iskolákon kívüli – pedagógus számára elérhető. Szintén nagy lépést tettünk 2021-ben, amikor a programozást előtérbe helyező elemmel bővült a program és elindítottuk az első házi robotika versenyünket. Ahogy egyre több tanár és iskola került a látókörünkbe, úgy vált egyre fontosabbá, hogy ne csupán a „központból” irányítsuk a programot, hanem közvetlenebb formában is segítsük az ország különböző pontjain működő partnereinket. Így indult el a nagyköveti program, amelynek keretében országszerte 5 régióban egy-egy nagykövet, azaz aktív, a digitális módszertanokban nagy tapasztalattal bíró pedagógus támogatja a program működését és terjedését. Nagyon büszkék vagyunk arra is, hogy szintén 2023-ban indult Mentális Egyensúly Programunkkal segíthetjük a tanárokat mentális egészségük elérésében, megőrzésében.

Írd le milyen eredményeket értetek el a pályázati HR-aktivitással? Milyen volt a lebonyolítás fogadtatása szervezeten belül / kívül? Amennyiben meghatároztatok előre KPI-okat, mennyire sikerült ezeket teljesíteni? Milyen hatást gyakorolt az aktivitás a szervezetre? Milyen visszajelzések érkeztek az aktivitásokkal kapcsolatban?

Célunk, hogy az iskolákból olyan diákok kerüljenek ki, akik felkészültek a 21. század kihívásaira. Ehhez olyan pedagógusokra van szükség, akik ebben őket segíteni, oktatni, mentorálni tudják. A program filozófiája és módszere, hogy egymást oktató és segítő tanári közösséget alakít ki. Így tudjuk biztosítani, hogy minél több helyre eljusson a ProSuli gondolatisága. Online és offline formában segítjük és képezzük a pedagógusokat. A 2015-ben, kezdetben 5 iskolával indult programnak jelenleg már közel 160 intézmény és több száz pedagógus a tagja, akik országszerte több tízezer gyereket érnek el. A Yettel önkéntes munkatársai évekig lelkesen vettek részt az iskolások részére szervezett tudatos internethasználatra felhívó programokban, és jelenleg is büszkék arra, hogy a vállalat egy olyan, a széles társadalom szempontjából fontos ügy mellé állt, amelynek hatása valóban hosszú távú. Az, hogy felelősek vagyunk az utánunk következő generáció jövőjéért, munkakörtől, szakmai tapasztalattól függetlenül a kollégák széles körét megszólítja, és könnyen tudnak vele azonosulni.

Írd le, milyen hatást gyakorol a projekt / aktivitás a szereplőkre? Milyen előnyökre tettek már szert a programban érintettek?

A ProSuli társadalmi felelősségvállalási projekt, soha nem volt szempont, hogy bármilyen üzleti előnyre tegyünk szert általa. Épp ezért a hatása sem mérhető klasszikus üzleti adatokkal. Amit biztosan tudunk, hogy a projektben részt vevő pedagógusok hálásak azért a támogatásért, amit kapnak, a munkájukban sokat jelent, hogy egy szakmai közösség, egy „hátország” is segíti őket, a rajtuk keresztül elért diákok és szülők pedig közvetve értesülnek a program nyújtotta lehetőségekről. A ProSuli ma már elismert szereplője az oktatási szférának, és fontos eredménynek tartjuk, hogy a hazánk leginnovatívabb, gyerekekkel foglalkozó szervezeteit összefogó Edison Platform tagja. A program szakmai vezetője számos nemzetközi oktatási rendezvény résztvevője, előadója, évente számos versenyre készít fel diákcsapatokat.

Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során? Mit csinálnátok másképp? Mi volt a legnagyobb tanulság a projektből?

Kezdetben csak eszköztámogatásban gondolkoztunk és nagy számú tablettel láttunk el számos osztályt. Hamar kiderült azonban, hogy nem az eszköz hiánya jelenti a legnagyobb kihívást, hanem ezek releváns használata, tanórai alkalmazása. Így gyorsan fordult a scope és gőzerővel a tanárok kompetenciafejlesztése vált az elsőszámú célkitűzésé. Nagy kihívást jelentett a hirtelen növekedés is. A kezdeti 5 iskolához az óriási érdeklődés hatására egészen gyorsan már több mint 100 iskola csatlakozott. Ekkor tudatosítottuk, hogy a korábban könnyen kivitelezhető és jól működő személyes kapcsolattartás már nem működik. Ha visszatekerhetnénk az időt, talán hamarabb elindíthattuk volna a robotika versenyt, és több olyan programot is, ami a személyes találkozást támogatja. Hasznos lett volna, ha korábban kezdjük a nagyköveti programot, mert annak révén az iskolák még hamarabb válhattak volna a közösség részévé. Ezen programok aktivitása és működése segíti a mai hatékony és országos szintű jelenlétet.

Mi az az EGY megkülönböztető jegy, amitől igazán sikeres lett a projekt?

A projekt sikerét a célcsoport, tehát a pedagógusok igényeinek folyamatos követése és azok kiszolgálása jelenti. A célcsoport nyitottságát elősegítette, hogy egyértelműen jelentkező igényre viszonylag kevés forrásból szerezhettek, szerezhetnek releváns muníciót, tudást, tapasztalatot, kompetenciát; ezt az űrt tölti ki a ProSuli program.

Nevezz meg a folyamatban részt vevő kollégákat. Írd le mit tett hozzá a folyamathoz!

A programot egy maroknyi csapat segíti, köztük a Yettel CSR és PR csapata. A ProSuli szakmai vezetője Koren Balázs matematikatanár, 4 gyerek édesapja, aki nyitott hozzáállásával igazi partnerként tekint a tanárokra. Innovatív szemléletével folyamatosan új ötleteket hoz a programba. Varga Krisztina szakmai koordinátor, mentálhigiénés szakértő, a zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskola tanára. Türelme kiapadhatatlan, lelkesedése inspirálja a hozzá forduló tanár kollégákat.

Vissza