RAJTAD IS MÚLIK

Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt.


 

Mi a pályázatban bemutatott projekt / megoldás előzménye, oka? Milyen problémát akartok megoldani / céloztok meg vele? Miért pont ezt?

106 millió forint vízszennyezési bírság, 723 alkalommal szivattyújavítás, közel ugyanennyi duguláselhárítás. Mindez 2022-ben a TRV Zrt. szolgáltatási területének csupán egyharmadában, a Nyugati-régióban. E megdöbbentő számok mögött okként leginkább a lakosság/közület nem megfelelő csatornahasználata áll – a nem a szennyvízcsatornába való tárgyak ugyanis súlyos károkat okoznak az átemelőkben, szivattyúkban, szennyvíztelepeken. Vajon hogyan lehet a felhasználókat tudatosabb csatorna- és vízhasználatra szoktatni?

Írd le milyen vállalati környezetben, milyen céllal, milyen elvárások mentén indult el a nevezett HR-aktivitás. Amennyiben pontos célszámokat, KPI-okat (Key Performance Indicator) is meghatároztatok, írd le ezeket is!

Célunk a felhasználóink szemléletformálásán keresztül:
– a környezetvédelmi bírságok lefaragása
– nyári vízkorlátozás elkerülése
– szivattyúk javítására, felújítására és a duguláselhárításra szánt összeg csökkentése

KPI:
* 7000 felhasználóhoz eljutni szemléletformáló üzeneteinkkel
• szivattyú meghibásodások számának 10%-kal történő csökkentése (2022. év 723 meghibásodásához képest)
• partnerség kialakítása legalább 30 önkormányzattal 2022-re (Zöld üzenetek)

Időhorizont: 2 év

Írd le a HR-aktivitás pontos menetét! Milyen alapgondolatok mentén zajlott a megvalósítási stratégia kialakítása? Mi volt a stratégia, amivel a fenti célokat el kívántátok érni? Milyen lépésekben zajlott a megvalósítás?

A társadalmi felelősségvállalás fontos szerepet tölt be a TRV életében. Mint vízszolgáltató nagyvállalat, kötelességünk vizeink, környezetünk, Földünk megóvása. Tapasztalataink alapján felhasználóink egy része nem tudja megfelelő módon használni szennyvízcsatornáinkat. Célunk az volt, hogy három év alatt legalább 7 ezer felhasználót érjünk el fenntarthatósági üzeneteinkkel (KPI). Főleg a fiatal korosztályt céloztuk meg, egyrészt az ő jövőjük forog kockán, másrészt ők a legfogékonyabbak a környezetvédelemre. Megszületett Csobbancs, a víz őre, később pedig Csatorion, a csatornaszörnyünk. Az ő kalandjaikon keresztül mesélünk a gyermekeknek a helyes csatornahasználatról, és a vízvédelemről – személyesen vagy az online térben. A gyermekeket az iskolákon, óvodákon keresztül tudtuk megszólítani. Személyesen csaknem húsz iskolában, óvodában, táborban tartottunk interaktív órát Csobbanccsal és Csatorionnal. Lapbookot készíttettünk, búzát csíráztattunk, játszottunk, kísérleteztünk az intézményekben. Hogy még több iskolába eljussunk, online tanórát tartottunk felvételről, melynek része volt többek között egy, a Vizsgálóbaroratóriumunkban diákokkal felvett kísérlet, egy animációs oktatófilm a víz körforgásáról, egy homokszórással illusztrált mese, sőt, egy számítógépes játék is. Megalkottunk egy társasjátékot, meseíró és rajzversenyt szerveztünk Csobbancs főszereplésével (az alkotásokból mesekönyv készült), a 14-20 éves korosztálynak pedig rapversenyt hirdettünk. Nyaranta táborokban vendégeskedtünk, hétvégente pedig rendezvényeken vagy más szervezetek családi napján állítottuk fel standunkat, hogy ott óriás szerencsekerékkel, tesztlapokkal, Csatorionnal, felnőtteknek szóló játékokkal hívjuk fel a figyelmet a víz- és csatornavédelemre. 2 éve elindítottuk „Zöld üzenet” sorozatunkat, a rövid tartalmakat a partner önkormányzatoknak juttatjuk el havi 2 alkalommal, melyet honlapjukon, közösségi csatornáikon osztanak meg a lakosokkal.

Írd le milyen eredményeket értetek el a pályázati HR-aktivitással? Milyen volt a lebonyolítás fogadtatása szervezeten belül / kívül? Amennyiben meghatároztatok előre KPI-okat, mennyire sikerült ezeket teljesíteni? Milyen hatást gyakorolt az aktivitás a szervezetre? Milyen visszajelzések érkeztek az aktivitásokkal kapcsolatban?

Az iskolákban, óvodákban szervezett személyes szemléletformáló órák mindenhol nagy sikert arattak. Megtapasztaltuk, mennyire nyitottak a gyermekek a környezetük védelmére. Kiderült, a pedagógusok esetenként ugyanolyan sötétben tapogatóznak, mint a gyermekek, ezért idéntől már a pedagógusoknak is szervezünk oktatásokat, hogy a hasznos információkat hitelesen tudják továbbadni. Hírünk szájról-szájra terjed, ahol egyszer tartottunk órát, oda általában visszahívnak egy év múlva. A Víz világnapja környékén különösen sok megkeresést kapunk. Online tanóráink tananyagát, kisfilmjeit – visszajelzések alapján – tovább használják az intézményekben. Mesekönyvünkből számos otthonban olvasnak már esténként. Csobbancs, a kabalafiguránk értékes, vágyott ajándék lett gyerekek és felnőttek körében. Csatorionunkat megszemlélve (a szörnyünk olyan hulladékokból készült 2022-ben, melyeket már találtak kollégáink a szivattyúknál, átemelőknél) mindenhol megdöbbenek, hogyan használjuk a szennyvízcsatornákat. Szemléletformáló akcióinkkal többször szerepeltünk a médiában: újságcikkeken keresztül, rádióban, podcast műsorokban beszéltünk ennek fontosságáról. Szervezetünkön belül több alkalommal kommunikáltuk az eléréseket, sikereket, visszajelzéseket. Különösen örömmel fogadtuk az intézményekből érkezett elismerő, köszönő leveleket. A KPI-ok egy részét teljes egészében teljesítettük: csaknem 8000 embert értünk el különböző helyszíneken és módon. Sikerült mára csaknem 30 önkormányzattal folyamatosan jól működő partnerkapcsolatot kialakítani. A szivattyújavítások száma pedig 25%- kal csökkent (547-re) egy év alatt (2022-ről 2023-ra) a Nyugati-régióban, melyet részben a mi környezetvédelmi-szemléletformáló akciónknak tudunk be.

Írd le, milyen hatást gyakorol a projekt / aktivitás a szereplőkre? Milyen előnyökre tettek már szert a programban érintettek?

Szemléletformáló kezdeményezésünk nem rövid távra szól. Amikor elkezdtük, tudtuk, hogy egy-két év alatt nem lehet befejezni, eredményt bizony csak hosszú és nagyon nehéz, kitartó munka után lehet elérni. Lassú javulást prognosztizáltunk, főleg a szivattyú-meghibásodások, dugulások, környezetvédelmi bírságok (melyeket elsősorban a kisüzemek, esetleg nagyobb vállalkozások mérgező anyagai okoznak, amiket beleengednek a csatornába) tekintetében. Nagyobb változást a nyári ivóvízfelhasználásban tapasztaltunk – sokkal tudatosabban használják, fogyasztják a vizet felhasználóink. Jászivány községben például 29 százalékkal kevesebb ivóvíz fogyott 2023 májusától július végéig, mint 2022 azonos időszakában. A Hajdúságban Csökmőn használták lakosságarányosan a legkevesebb vizet, a tavalyi adatokhoz képest 47 százalékkal kevesebbet. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében pedig Laskod 27 százalékos vízmegtakarítást ért el. Legnagyobb pozitívumként a gyermekek, fiatalok és a pedagógusok nyitottságát értékeljük. A legtöbb gyermek üzeneteinket megértette, elsajátította, sőt, hazavitte. Ma már ők maguk figyelmeztetik a szülőket, hová tegyék a használt sütőolajat, a popsitörlő kendőt. Az iskolákban – visszajelzések alapján – többször is felhasználták küldött kisfilmjeinket, neves napokon (Víz világnapja, Föld napja, Fenntarthatósági témahét) rendszeresen előkerülnek kész anyagaink. Felvetett témáinkat a pedagógusok tovább gondolják, ott bemutatott játékainkat tovább viszik. Említettük a „Zöld üzenet” projektünket, amelyben a felnőtt lakosságot vettük célba az önkormányzatok bevonásával. Hasznos információkat küldünk a kezdeményezésben partner (több mint 30) önkormányzatnak, akik a kész tartalmakat megosztják honlapjukon, Facebook oldalukon keresztül, de akad, ahol szórólapot készítenek belőle. Jó hír, hogy egy év alatt is nőtt a csatlakozó települések száma – az idei a harmadik év lesz már, amikor újra megkeressük az önkormányzatokat akciónkkal.

Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során? Mit csinálnátok másképp? Mi volt a legnagyobb tanulság a projektből?

Kis lépésekben, de biztosan a cél felé! Hisszük, ha csak pár lakosnak tudunk segíteni üzeneteinkkel, előbb-utóbb elindul egy pozitív, környezetvédelemre, vízvédelemre fókuszáló változás először családon belül, majd az utcában, később az egész településen. Mindez közös érdek – kevesebb meghibásodás, környezetvédelmi bírság és javítási költség a TRV-nek, kevesebb közterületi elöntés vagy vízhiány a településen, ritkábban bekövetkező dugulás a szennyvízhálózaton az otthonokban. A legnagyobb kihívás az volt, hogyan tudja megoldani 5 munkatárs, hogy több ezer emberhez jusson el. Ebben – részint – a digitális eszközök voltak segítségünkre. Tapasztalás: a rendezvényeken történő megjelenés helyett a későbbiekben még inkább a fiatalabb korosztályra fókuszálunk. Terveink között nemcsak a gyermekek szemléletformálása szerepel, hanem a pedagógusok „továbbképzése” is a fenntarthatóság témájában, így még több gyermekhez juthatunk el rajtuk keresztül a személyes jelenlétünk nélkül is.

Mi az az EGY megkülönböztető jegy, amitől igazán sikeres lett a projekt?

Mint a foxi, amelyik nem ereszti a játékát. 😊 Öt ember kitartó csapatjátéka tette rendkívül sikeressé programunkat. Egy percre sem adtuk fel lelkesedésünket, mindvégig hittünk abban, hogy munkánk nem szélmalomharc, hogy bár projektünknek nincsenek azonnal mérhető eredményei, hosszú távon azonban megmutatkoznak a pozitív változások. Nem tagadjuk, nem volt mindig könnyű a munkánk. Találkoztunk ellenállással, kétkedéssel és közönnyel is. Azonban a gyermekek lelkesedése, nyitottsága és a klímaváltozás miatti aggodalma minden esetben arra biztatott (és biztat ma is), hogy ne adjuk fel fenntarthatósági-szemléletformáló kezdeményezésünket. A téma fontos, mi több: a jövőnkről van szó. Így munkánkat tovább folytatjuk, levonva a tanulságokat, okulva hibáinkból, felhasználva eredményeinket.

Nevezz meg a folyamatban részt vevő kollégákat. Írd le mit tett hozzá a folyamathoz!

Cím:
Főszereplők: a TRV PR-marketing-kommunikációs osztálya
Társszereplők: a TRV HR-osztálya
Rendezte: a Föld nevű bolygó

VIDEÓK

Vissza