Raiffeisen: AI Pioneer Program a Raiffeisen Bankban

150 150 HRBEST
  • Nagyvállalat
  • Raiffeisen Bank AI Pioneer Program onepager-4e5a62d9
  • „Az AI elveszi majd a munkánkat.” Hasonló mondatokat naponta hallhatunk azóta, hogy az AI eszközök széles körben elérhetővé váltak. Úgy gondoljuk, hogy a Mesterséges Intelligencia lehet a következő nagy dolog, ami az internethez hasonlóan jelentős hatással lesz az életünkre: megváltoztatja a vállalati működési modelleket, munkavégzésünket, az ügyfélkiszolgálást. Ha lemaradunk, kimaradunk, így fontos, korai alkalmazóvá váljunk egyéni és szervezeti szinten is – ebben támogatjuk kollégáinkat.

  • A 2024-ben, anyabanki támogatással indult program fő célja, hogy az AI eszközök biztosítása mellett a helyes és etikus használatra edukáljuk és bátorítsuk a kollégákat.
    - Aggályok eloszlatása: rendszeres kommunikációval
    - Személyes hatékonyság, felhasználói készségek növelése: tréningekkel, tananyagokkal
    - AI eszközök elérése: mindennapi munkához, szabályozott használati környezetben
    - AI Ambassador közösség létrehozása: saját területük segítésére
    - Kapcsolódás az anyabanki AI projektekhez

  • A megvalósítás során egyrészt a ChatGPT-hez hasonló, kész megoldásokat vezettünk be, és gondoskodtunk azok biztonságos, bankon belüli használatáról. Másrészt saját, az RBI csoport és Raiffeisen Bank igényeire szabott megoldásokat kezdtünk fejleszteni.
    Emellett elengedhetetlen a vezetői elköteleződés, ezért felső- és középvezetői szinten is hangsúlyt tettünk az edukációra.
    - A program megvalósítására egy öt fős projekt csapat alakult a HR, az IT, a Lakossági üzletág és a Risk terület részvételével. Kialakult a megvalósítási terv, a közreműködő társterületek és vezetői szponzorok listája.
    - Kick off: vezérigazgatói videóüzenetben, mely minden kollégának szólt.
    - Megtörtént a szervezet AI tudatosságának felmérése, és párhuzamosan meghirdetésre kerültek felsővezetői és munkatársi képzési programok.
    - Elindult az AI eszközök használatához kapcsolódó jogi egyeztetés, az RBI csoporton belüli nemzetközi használathoz szükséges szabályozási háttér megteremtése és kialakítása.
    - A program elindulásakor már rendelkezésre állt az RBI ChatGPT, az Open AI egy védett és privát verziója, kizárólag az RBI Bankcsoport felhasználói számára. Idén márciusban az is lehetővé vált, hogy az eszköz a Bank saját dokumentumaival is interakcióba lépjen, így a belső folyamatokat érintő szakmai kérdésekben is a munkatársakat segíti.
    - Létrejött az AI Tudásközpont sharepoint oldal, ahol elérhető a témával kapcsolatos minden tananyag, webinár, tájékoztató.
    - A képzési programokon belül az AI alapjaitól a felhasználói tudatosság növelésén át a hatékony prompt írásig több tréninget tartottunk.
    - Mivel az AI eszközök ismerete nem egységes a bankon belül, létrehoztunk egy motivált önkéntesekből álló AI Ambassador közösséget.
    - Megvalósult az Innovation Challenge, ahol minden kollégánk pályázhatott olyan ötletekkel, melyek folyamatoptimalizálás, egyszerűsítés, automatizáció, AI és digitalizáció révén növelik a hatékonyságunkat.

  • - A programnak jelenleg egy mérföldkövénél tartunk, hiszen 2025 tavaszán lezárult az edukációs fázis, és ráfordulunk az alkalmazási területek feltárására, az új eszközök bevezetésére.
    - 139 munkatárs töltötte ki az AI tudatosság kérdőívet, melyet 2025-ben tervezünk megismételni.
    - A 2024-es felmérés szerint a szervezet AI indexe 2.42 (5-ös skálán).
    - kb. 500 kolléga vett részt az kapcsolódó képzéseken.
    - Több, mint 3000 munkatársunk éri el az AI Tudásportál oldalt.
    - 64 fővel működik az AI Ambassador közösségünk, akik amellett, hogy elősegítik az AI eszközök elfogadását a szervezetben, ösztönzik használatukat, segítik a kollégákat ezek elsajátításában; példamutató magatartással, felhasználói esettanulmányokkal, a saját területükön használható új módszerek felkutatásával támogatják a programot. Az Ambassadorok számára külön tréningsorozat támogatta a szerepre való felkészülést, és közösségük azóta is működik.
    - Célunk, hogy minden szervezeti egységben legyen legalább 1 fő ambassador, 91%-ban valósult meg (70-ből 64 fő).
    - 5 csapattal lezajlott egy 24 órás AI Hackaton, ahol az AI felhasználásával megvalósítható ötletek versenyeztek egymással (belsős, és két külsős egyetemi csapat részvételével).
    - Idén márciusban indult Innovation Challange-re 132 pályázat érkezett, melyből 5 nyertes ötlet kerül kiválasztásra 2025 júniusban, melyeket biztosan megvalósítunk.
    - Szintén márciusban lezárult az RBI ChatGPT jogi szabályozási környezetének kialakítása, így 3150 munkatárs részére már belső szabályozásokat érintő kérdésekben, és akár szenzitív banki adatok elemzésére is biztonságosan használható.
    - Ezek mellett dedikált csapatunk már fejleszti azon AI megoldásokat, amik egy-egy banki terület munkáját fogják segíteni – HR és bankfiókok fókuszban. 2025-ben várható a HR és a fióki helpdesk chatbot alkalmazások bevezetése.

  • Az AI felgyorsítja a tudás demokratizálódását. Az adatok könnyen, és a szervezeten belül mindenki számára elérhetővé válnak, lehetővé téve a jobb döntéshozatalt és tanulást.
    Úgy véljük, hogy az AI mindennapi és szervezeten belüli széles körű használata támogat minket abban, hogy teljesítsük ügyfélígéretünket:
    - a banki termékeink és szolgáltatásaink folyamatos fejlesztését és innovációját;
    - egy kiválóbb és személyre szabottabb ügyfélélmény biztosítását, a hatékony ügyfélkiszolgálást;
    - ezen keresztül üzleti növekedési céljaink megvalósítását.
    Hatása a munkatársi élményre és elköteleződére:
    - növeli hatékonyságunkat a folyamatoptimalizáláson keresztül;
    - így lehetőség nyílik arra, hogy a monoton feladatok helyett más, értékteremtő feladatokra koncentráljunk;
    - a személyes produktivitásunk növekedése kézzel fogható eredményeken, teljesítményjavuláson és az elismerések növekedésén is látható;
    - munkatársaink egy olyan, naprakész és gyakorlati tudást szerezhetnek az AI eszközök mindennapi használata által, amit életük más területén is kamatoztatni tudnak – a jelenben és a jövőben is;
    - és nem utolsó sorban olyan, most még forradalminak mondható megoldásokon és eszközökkel dolgozhatnak, melyek nagy része a vállalatok (különösen a bankok) nagy részénél még nem elérhető.
    Reputációs hatás:
    - A Bank technológiai innováció melletti elköteleződését számos, a közelmúltban bevezetett projektünk is mutatja, mint például a 2024-ben indult Qvik fizetési rendszer.
    - Szeretnénk, ha a Raiffeisen Bank név hallatán nem csak egy megbízható pénzügyi partner, hanem az innovációban élen járó, a fejlődést ösztönző, trendalkotó vállalat képe is kirajzolódna.
    - A megszerzett tapasztalatunkat és tudásunkat szeretnénk megosztani a bankcsoporton belül nemzetközi szinten, és Magyarországon belül is, például a fiatalok képzésében nagyobb szerep vállalásával.
    - Úgy véljük, üzleti céljaink eléréséhez manapság nélkülözhetetlen a technológiai fejlődés követése és alkalmazása is.

  • A projekt sikerében kulcsfontosságú az AI Ambassadorok kiválasztása, mert nekik kifejezetten nagy szerepük van abban, hogy mennyire tudják mozgósítani a kollégáikat, hogyan tudnak tudást átadni és valóban tudják-e támogatni a kultúraváltást a saját szervezeti egységük szintjén. Emellett kézzel foghatóvá kell tenni magát a mesterséges intelligenciát, teret kell adni a kipróbálásra, ahol a felhasználóknak sikerélményük lehet. Ezt nehéz nagyon banki környezetben megvalósítani, ahol legtöbbször igazán szenzitív adatokkal dolgozunk – emiatt fontosak már a projekt legelején a tiszta keretek és szabályok.
    A siker másik kulcsa a vezetői bevonás, hiszen ameddig a vállalat vezérigazgatója és a felsővezetés nem elkötelezettek a téma mellett, addig a munkatársak is kisebb lelkesedéssel fektetnek energiát az új módszerek elsajátításába. Vezetők nélkül nem lehet sikeres egy szemlélet- és kultúraváltó program.

  • A Bankcsoport privát ChatGPT eszközének bevezetésével egy olyan lehetőséget adtunk munkatársaink kezébe, mely XXI. századi módon támogatja hatékony munkavégzésüket, akár speciális bankszakmai és belső szabályozási kérdésekben is. Részletes, konkrét képzéssel és támogatással segítjük őket a helyes, hatékony és etikus használat elsajátításában – amire mindenkit bátorítunk is. Így egy olyan készséget alapozunk meg, amely bármilyen munkáltatónál, és a magánéletben is nélkülözhetetlen lesz a jövőben.
    A program fontos kulcsa még a hiteles kommunikáció és a munkatársak önkéntes bevonása. Nem tettük kötelezővé az AI eszközök használatát, de igyekeztünk ráébreszteni a kollégákat, hogy lemaradhat az, aki nem kezdi el időben megismerni ezeket a lehetőségeket.
    Fontos tényezők az AI Ambassadorok, akik nagy segítségünkre vannak a népszerűsítés mellett a szervezeti egységek működésének, vagy a hatékonyságot segítő javaslataik megismerésében – hiszen erről nincs egy kézben összpontosuló információnk.

  • • A teljes projektet működtető, az egyes elemeket kigondoló és életre hívó, az információkat, teendőket és programokat koordináló csapat: Szászi Balázs, Varjasy-Sieberger Klára, Vida Krisztina, Radics Gábor Bálint.
    • Jogi csapat, akik nélkül nem létezne a rendszer tiszta szabályozási környezete: Balázs Gergő, Szücs Attila
    • Felsővezetői szponzorok, akik támogatása nélkül a program el sem indulhatott volna: Kelemen Bálint, Dunajsky Radovan

  • Raiffeisen Bank Zrt.

Leave a Reply