BUILDING DIVERSITY INTO THE TALENT PIPELINE

NI Hungary Kft.


 

Mi a pályázatban bemutatott projekt / megoldás előzménye, oka? Milyen problémát akartok megoldani / céloztok meg vele? Miért pont ezt?

Mind az NI, mind a társadalom számára a sokszínű és befogadó munkaerő-állomány kiépítése a helyes lépés, ehhez azonban már a talent-pipelinet is színesítenünk kell. Ezért az AGÓRA Tudományos Élményközponttal, a HelloWorld Oktatási és Fejlesztés Egyesülettel, valamint a Digitális Tudásért Alapítvánnyal komplex STEM oktatási programokat indítottunk az alulreprezentált és a gazdaságilag hátrányos helyzetű területen élő diákoknak, hogy háttértől függetlenül mindenki magabiztosan válassza a mérnöki és tech pályát továbbtanulásnál, majd karrierként.

Írd le milyen vállalati környezetben, milyen céllal, milyen elvárások mentén indult el a nevezett HR-aktivitás. Amennyiben pontos célszámokat, KPI-okat (Key Performance Indicator) is meghatároztatok, írd le ezeket is!

Az európai vállalatoknál a műszaki tudást feltételező szerepkörökben a női munkavállalók aránya csupán 22% a McKinsay 2023-as riportja szerint. A covid okozta digitális oktatás pedig láthatóvá tette a radikális különbségeket különböző térségek között, és azt, hogy bizonyos helyeken mi várhat a kevésbé szerencsés gyerekekre: a tanulásukat, később az információszerzési, valamint a munkaerőpiaci lehetőségeiket lehetetleníti el az egyenlőtlen helyzet.

Írd le a HR-aktivitás pontos menetét! Milyen alapgondolatok mentén zajlott a megvalósítási stratégia kialakítása? Mi volt a stratégia, amivel a fenti célokat el kívántátok érni? Milyen lépésekben zajlott a megvalósítás?

Corporate Impact stratégiánkkal összhangban 2021-ben újraterveztük STEM programjainkat. Olyan kritériumokat szabtunk meg, hogy azok az alulreprezentált vagy hátrányos területen élő diákokat szólítsa meg, gyakorlatias, projekt alapú, STEM képzést biztosítson, és lehetőség legyen munkavállalóink bekapcsolódására. Fontosnak tartottuk, hogy a program helyi vagy regionális szinten működjön, kapcsolódjon a NI-hoz, és skálázható, valamint széles körben elérhető lehessen. Feltérképeztük a támogatás fogadására felkészült, erős szakmai háttérrel rendelkező nonprofit szervezeteket és meglévő programjaikat, végül három nonprofit szervezetet választottunk ki hosszú-távú partnerségre:

A HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Egyesület Magyarországon a FIRST LEGO League nemzetközi robotika verseny hivatalos képviselője. Elsők között csatlakoztunk a donor programjukhoz, támogatva 6 iskolát az első évben, majd ezt követően évente tízet hátrányos helyzetű területen. Intézményenként 32 diáknak nyílik lehetősége részt venni a FIRST LEGO League iskolai csomagjára épülő, komplex foglalkozásokon. A felkészítő tanárokat mentor kollégáink is segítik, a regionális versenyen a diákok bemutatják fejlődésüket.

A Digitális Tudásért Alapítvánnyal közös programunkon szociálisan hátrányos területen élő 4. és 5. osztályos valamint 6. és 7. osztályos tanulók rendkívül korszerű eszközökön és módszerekkel tanulhatnak meg programozni, amelyet szüleik nem tudnának biztosítani. A hajdúbagosi Sinay Miklós Általános Iskolában, valamint a sárándi Kossuth Lajos Általános Iskolában zajlanak jelenleg a foglalkozásaink: az első két félévben a Logiscool élményalapú módszerével blokkalapú kódolást, robotikát, digitális tartalomkészítést (például digitális rajzolást, kép-, szöveg-, prezentáció- és videószerkesztést) tanít a résztvevőknek. A program harmadik félévében pedig a gyerekeknek további workshopokat és tanulmányi kirándulásokat kínálunk.

WATCH (Women at Tech)
Kifejezetten lányokra fókuszáló STEM program még nem létezett melybe be tudtunk volna kapcsolódni, ezért az AGORA Tudományos Élményközponttal közösen hoztuk létre 2021-ben a WATCH (Women at Tech) nevű 50 órás projektalapú, műszaki pályaorientációs programunkat, melynek célcsoportja a debreceni 10. osztályos gimnazista és szakközépiskolás lányok, akik még nem döntöttek pályaválasztásukról. A program során a lányok 10 hetes, technikai és soft skillekre fókuszáló alapozó képzésen vesznek részt, melyet 14 hetes projektépítési szakasz követ, melyeket már csapatokban végeznek mentorok segítségével. Az alapozó képzésen a lányok többek között tanulnak programozni, elsajátítják az elektronika alapjait, tanulnak 3D-s modellezést és nyomtatást, valamint kommunikációt és projektmanagementet. A heti rendszerességű foglalkozások és a projektmunka az AGORA-ban, személyesen zajlik. Az elmúlt két év során (2022-ben és 2023-ban) összesen 120 lány csatlakozott és már 28 projektet készítettek, az első tanévben többek között okostükröt, interaktív lótuszvirágot, lézerhárfát készítettek, idén plazmatányér, lézerspirográf, buboréklámpa és időjárás-állomás is kikerült a WATCH műhelyéből. A kész projekteket a záró rendezvényen mutatják be a nagyközönségnek. A WATCH programot 2023-ben tovább bővítettük a WATCH+ alumni programmal, melynek célja a WATCH-ban végzett lányok STEM pályákon tartása, elköteleződésük növelése a mérnöki és IT szakmák iránt. Az alumni programban újabb projektmunkákon keresztül mélyíthetik el tudásukat, gyárlátogatásokon vehetnek részt és a továbbtanulással kapcsolatosan hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a Debreceni Egyetem szakembereinek bevonásával. 2024 januárjában újabb 57 lány kezdte meg a WATCH alapozó képzését.

Írd le milyen eredményeket értetek el a pályázati HR-aktivitással? Milyen volt a lebonyolítás fogadtatása szervezeten belül / kívül? Amennyiben meghatároztatok előre KPI-okat, mennyire sikerült ezeket teljesíteni? Milyen hatást gyakorolt az aktivitás a szervezetre? Milyen visszajelzések érkeztek az aktivitásokkal kapcsolatban?

A három stratégiai programunkon keresztül az elmúlt két évben több mint 700 alulreprezentált vagy hátrányos területen élő diáknak volt lehetősége részt venni STEM irányú komplex oktatási programon.

Büszkék vagyunk rá, hogy ez idő alatt több mint 50 önkéntes kollégánk segített a mérnöki pálya szépségeinek bemutatásában, a programokhoz kapcsolódó tanagyagok kidolgozásában és az egyes csapatoknak a projektek szakmai megvalósításában. Ez segíti az összetartozás, a kreativitást és az elkötelezettséget csapataink között is. Külön örülünk, hogy a WATCH Programunkban 2023-ban a Sensirion Hungary Kft, a Diehl Aviation Hungary Kft és a Debreceni Egyetem munkatársai is támogatták a lányok munkáját, hiszen a lányok STEM oktatása közös célnak kell lennie az iparág szereplőivel.

Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy programjainknak minél nagyobb vizibilitást adjunk vállalatunkon belül, és fontosnak tartjuk, hogy vezetőink közvetlenül is megtapasztalják, milyen tudással, készségekkel és képességekkel érünk el változást a diákoknál, ezzel elősegítve az elköteleződésüket. A vezetői látogatások fontos elem a program fenntarthatósága szempontjából, és azért is, hogy az önkéntesek toborzásában a vezetői elköteleződést előnyünkre tudjuk fordítani. Egy WATCH kiállítást ki is szerveztünk a cégünkhöz, melyen a lányoknak lehetőségük volt találkozni Ritu Favréval, az Emerson NI Test & Measurement Business Group Presidentjével, és Drita Roggenbuckkal, a Transportation Business Unit VP-vel, akik szintén elkötelezett támogatóik a Women in Tech programoknak.

Programjainkra büszkék munkatársaink, és nagy az elköteleződés és támogatás az executive leadership részértől is.
Megtisztelő, hogy 2023-ban a Joint Venture Association Companies for the Future Award összesített nagyvállalati kategóriájában az NI 2. helyezett lett, és a WATCH programunkkal idén ismét a döntős vállalatok között szerepelhetünk BEST ESG program kategóriában. 2022-ben az Effekteam Egyesület Effekt 2030 – A közösségi befektetések díján szintén második helyezést értünk el a WATCH programunkkal a Mindenki Társadalma kategóriában.

Programjainkat minél szélesebb körben igyekszünk kommunikálni, hogy ezzel is lendületet adjunk egyrészt munkatársainknak, valamint jó példaként szolgáljunk más vállalatoknak. Stratégiai programjainkról partnereink rendszeresen hírt adnak mind a közösségi médiákban, mind különböző hírportálokon, a Digitális Tudásért Alapítvánnyal közösen interjú meghívást kaptunk a Duna TV Család-barát című műsorába is.

Írd le, milyen hatást gyakorol a projekt / aktivitás a szereplőkre? Milyen előnyökre tettek már szert a programban érintettek?

A WATCH program esetében vizsgáltuk a lányok fakultáció választási szándékát a program előtt és után, 19%-uk jelezte, hogy a program hatására idegennyelv vagy egyéb, nem STEM irányultságú fakultáció helyett a program végére inkább a STEM fakultációkat választanák. Az Alumni programban résztvevő lányok további pályaválasztását is tervezzük mérni a program során.

A Digitális Tudásért Alapítvánnyal közös programunkkal kapcsolatban az iskolaigazgató és a tanítók elmondása alapján már a kurzus kezdete után pár héttel észrevehető volt, hogy a diákok tudatosabb felhasználók és lenyűgöző, mennyivel biztonságosabban használják a számítógépet osztálytársaikhoz képest. Továbbá az értő olvasásra gyakorolt jótékony hatását is tapasztalják a kurzusnak, illetve figyelmüket is hosszabb ideig tudják fenntartani más órákon. Az iskola tanárai a csoportok diákjain szembetűnő változást vettek észre a gyerekek analitikus gondolkodásában és logikájában, fejlődött a figyelmük és szövegértésük, gyorsabban megértik és mélyebben elsajátítják a tananyagot, mint a hasonló korú és képességű társaik. A tanári kar és az iskola igazgatója is egyet értenek abban, hogy a foglalkozáson részt vevők a mindennapokban is magabiztosabbak, saját magukkal és a digitális eszközök használatában egyaránt. Társaikhoz képest nekik „tét nélkül van lehetőségük azt tanulni, ami érdekli őket, az órákon bátran kérdeznek, matematika és digitális kultúra tantárgyakból jegyeik javultak, továbbá az általános számítástechnikai tudásuk is fejlődött a hónapok során. Összességében sikeresnek gondolják mindenhol a projektet, hisz a részt vevő gyerekek az órákon a játékos programozás tanulás mellett egészen más képességeiket is fejlesztik, érdeklődésüknek megfelelő témákban növelhetik tudásokat. A projekt közösségteremtő szerepe mindkét iskolában jelen van, sok új barátság kötődött az eltelt hetek alatt.

A HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Egyesülettel közös mentor programunk arra ösztönzi a diákokat, hogy kísérletezzenek, növeljék önbizalmukat, kialakuljon bennük a kritikus gondolkodás. A gyerekeknek egy tervező és egy mérnök fejével kell gondolkodniuk, közben fejlesztik a megfigyelésre, információgyűjtésre vonatkozó képességeiket. A megkérdezett 320 gyerek 81 százaléka azt mondta, hogy a foglalkozások hatására megtanulta, hogyan kell egy robotot megtervezni, programozni, ami mellett több mint hetven százalék volt azon diákok aránya, akik e módszernek köszönhetően jobban megkedvelték a STEM tudományokat.

A megkérdezettek majdnem 68 százaléka hatékonyabban tud csapatban dolgozni, 65 százalék pedig úgy vélte, hogy ezáltal jobb problémamegoldó lett.

Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során? Mit csinálnátok másképp? Mi volt a legnagyobb tanulság a projektből?

Meg kellett tanulnunk együttműködni a nonprofit szervezetekkel, érdekeinket, víziónkat a programmal kapcsolatban folyamatosan egyeztettük. Folyamatosan tanulunk azóta is egymástól.

Mi az az EGY megkülönböztető jegy, amitől igazán sikeres lett a projekt?

Az elhivatott executive vezetői gárda és a szakmailag felkészült nonprofit szervezetek munkája kulcsfontosságú a programok fenntarthatósága érdekében. Hisszük, hogy mindhárom programunkkal példaértékű kezdeményezést tudtunk elindítani Debrecenben, melyek mindegyikéhez további iparági szereplők csatlakozását várjuk. Hiszünk abban, hogy a mérnöki utánpótlás sokszínűségének megteremtése, hogy esélyt teremtsünk azoknak, akik előtt ez a pálya eddig fel sem merült lehetőségként, közös célnak kell lennie. A környező vállalatok mukatársainak technikai és soft skill tapasztalata olyan erőforrások, amelyet programjaink hatásának eléréséhez kamatoztatni tudunk, és sikeres mérnöki példaképeket tudunk állítani a lányok elé.

Nevezz meg a folyamatban részt vevő kollégákat. Írd le mit tett hozzá a folyamathoz!

Kiemelendő Sós Gabriella, az NI Hungary Kft. volt Corporate Impact Managerének munkája, aki a programok kialakítását koordinálta a nonprofit szervezetekkel.

Kis-Német Gabriella, az NI Hungary Kft. jelenlegi Corporate Impact Managere, aki jelenleg vezeti a programokat.
Nonprofit partnereink, az AGÓRA Tudományos Élményközpont, a Digitális Tudásért Alapítvány és a HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Egyesület és a debreceni Logiscool munkatársai és oktatói, valamint önkéntes kollégáink, akik részt vettek a programok kidolgozásában vagy a diákok mentorálásában.

Köszönjük Hosszu Róbertnek, az NI Hungary Kft. ügyvezető igazgatójának és a Leadership csapatunknak a folyamatos támogatást.

VIDEÓK

Vissza