- Nagyvállalat
- OnePager pályázatra_BPE_fin-cbb631e6
-
Kulcsszavak: megszakítás nélküli munkarend; csapatépítés korlátozott lehetőségei; stratégia
Szervezetünkben szükség volt egy csapatépítő programra a megszakítás nélküli munkarendben dolgozó kollégáknak, akik más területekkel ellentétben nem tudnak elmenni olyan csapatépítőre, ahol mindannyiuknak egyidőben kell jelen lenni, ezért találtuk ki a SyncLinket. Erre építettük aztán fel azt a vállalat egészére kiterjedő élményközpontú programot, ami támogatja a szervezeti stratégiánkat is.
-
Kulcsszavak: csapatépítő; magas részvétel, bevonódás, elégedettség; élményfaktor
A program célja az volt, hogy a hagyományos csapatépítéshez hasonló élményt nyújtson, bizonyítva, hogy az együttműködés-fejlesztés korlátok mellett is lehetséges. Fő KPI-ok: minden műszaki csoport részvétele, teljes bevonódás, a program pozitív értékelése a résztvevők részéről.
A vállalat egészére kiterjedő SyncLink program célja a vállalati stratégia egyik markáns pontját, a munkavállalói élmény növelését elérni.
-
Kulcsszavak: vezetői bevonás; csoportos elköteleződés; kihívások; LEGO® elemek átadása; építés-dokumentálás-visszajelzés
Alapgondolatunk régóta megvolt: szerettünk volna a munkavégzés helyszínén megvalósítható csapatépítő programot nyújtani a megszakítás nélküli munkarendben dolgozó munkatársaknak. Az inspiráció tavaly jött: a SyncLink program alapja egy vezető kérése, aki tréning helyett LEGO®-t kért a csapatának. A LEGO® elemekben, építésben rejlő lehetőségeket tovább gondolva olyan szervezetfejlesztési programot alakítottunk ki, amely közel áll kollégáink mérnöki gondolkodásához, élményközpontúságával felkelti és végig fenntartja az érdeklődést, sőt összhangban van a szervezeti stratégiánkkal is.
A program a következőképpen indult, először négy szervezetben:
• Teljeskörű vezetői tájékoztató a program menetéről a kíváncsiság felkeltéséért és az elköteleződésért
• Csapatok bevonása: miért indult a program, és mi a célunk vele. LEGO®-k és feladatok (20 megépítendő kihívás, pl.: Építsétek meg a HC egy ikonikus helyszínét!) átadása.
• Saját ütemben, munkaidőbeosztáshoz igazodva szabad építés. Egy kihíváson többen is dolgozhattak, akár különböző időszakokban is.
• Az elkészült kihívások dokumentálása, a nyomon követés és az élmény megörökítése miatt.
• Legalább 18 kihívás megépítése után megkapták az összes LEGO® elemet és az építési útmutatót, így megépíthették a teljes szettjüket.
• A folyamat egy hagyományos tréningnél megszokott zárókörrel ért véget, lehetőséget biztosítottunk a program értékelésére, tapasztalatok megosztására, javaslattételre.Ez a folyamat lehetővé tette, hogy egyszerre többen dolgozhassanak ugyanazon az építményen, miközben egy nagyobb LEGO® összeállításával is motiváltuk őket. Mivel munkaidőben alkottak, nem tudtak egyetlen alkalom alatt megépíteni egy teljes kihívást, így amit az egyik műszak elkezdett, azt a másik építette tovább, vagy fejezte be. Ezáltal a csapatmunkára különösen nagy fókusz került, éppúgy, ahogy a mindennapi munkájukban.
-
Kulcsszavak: teljes szervezet bevonása, szervezeti egységeken átívelő együttműködés; kreativitás; elkötelezettség
A program egyik legnagyobb eredménye, hogy sikerült a műszaki területet elérni és bevonni. Ők munkabeosztásuk és kulcsszerepük miatt sok programból kimaradnak, ezért az elkötelezettségre ható élményprogram megvalósítása kiemelt jelentőséggel bír.
Az itt szerzett élmény széles körben ismertté vált a szervezeten belül, még felsővezetői szinten is, egyre többen érdeklődtek a csatlakozás lehetősége iránt. A megnövekedett igényre reagálva létrehoztunk egy frissített változatot, amely a szervezeti egységeken átívelő együttműködés erősítését, a munkavállalói élmény növelését célozza, amelyek vállalati stratégiánk markáns pontjai.
Ebben a verzióban két különböző szakterület alkot együtt, ezzel is elősegítve a kapcsolatok elmélyítését olyan részlegek között, amelyek a napi munkában együttműködnek, de ritkán vesznek részt közös programokon. A projekt jelenleg is zajlik, a résztvevők - köztük olyan kulcsfontosságú egységek, mint a rádiókommunikáció és a repülésbiztonság - aktívan dolgoznak a kihívások megvalósításán.
A SyncLink a KPI-okat tekintve is kiváló eredményt ért el. Az első ütemben meghirdetett területen minden megszakítás nélküli munkarendű csoport jelentkezett (100%), majdnem minden kolléga bevonódotta feladatba (97%, 64 fő) és 92%-uk (60 fő) aktívan részt vett az építésben. Az eddigi résztvevők visszajelzései alapján a programot egy 1-6-os skálán (ahol a 6 a legjobb) átlagosan, összességében 4,55-re értékelték, az élményt 4,95-re, a szervezést pedig 5,4-re. A szöveges visszajelzések alapján a kreativitás kiemelkedő pozitívumként jelent meg, a résztvevők inspirálónak találták egymás ötleteit. Egy visszajelző így fogalmazott: „Tetszett, hogy együtt, csapatban egy jó cél érdekében teszünk valamit.” A program során készült alkotások és fotók a résztvevők elkötelezettségét és lelkesedését tükrözik, egy csapat még saját fotófalat is készített az emlékekből.
-
Kulcsszavak: innovatív tréning; munkáltatói márka fejlődése; fiatalok bevonzása és megtartása; jóllétfejlesztés; rugalmasság; készségfejlesztés; szervezeti kultúra fejlődése
Mivel vállalatunk a nemzetközi piacon iparági versenytársakkal rendelkezik, külön kihívás a tehetséges szakemberek bevonzása és megtartása. A munkatársak szaktudása kiemelt érték számunkra, célunk, hogy olyan innovatív munkahelyi környezetet alakítsunk ki, amely nemcsak megtartó erejű, hanem vonzó is a jelenlegi és jövőbeli munkavállalók, különösen a fiatal generáció számára.
A program hozzájárul a munkáltatói márka építéséhez, és erősíti az emberközpontú szemléletet, amely szervezetünk egyik alapértéke. Munkavállalóink az egyik percben még komoly szakmai feladatot végeznek, aztán játszva, spontán módon kikapcsolódnak, akár kollégáik másik oldalát is megismerik és így tudnak feltöltődni is. A közösséghez tartozás érzése, a pozitív emberi kapcsolatok és a társas támogatás bizonyítottan hozzájárulnak a munkavállalók mentális és fizikai jóllétéhez. A munkaidőben, a munkahelyen megvalósuló, játékos és kreatív elemeket tartalmazó program lehetőséget ad a kikapcsolódásra, feltöltődésre, önmegvalósításra. A feladatok során fejlődnek a munkavégzéshez szükséges készségek, például az együttműködés, a rugalmasság és a műszakok közöti feladatátadás.
A program továbbfejlesztett változata a szervezeti egységek közötti együttműködést célozza, amely hosszú távon hozzájárulhat a vállalati célok hatékonyabb megvalósításához, valamint a szervezeti kultúra fejlődéséhez.
A program indirekt módon járul hozzá a vállalat sikeréhez: minél nagyobb az elismertsége szervezeten belül, annál könnyebben hat szervezeten kívül is. Elképesztő elismerés, hogy a programban részt vevő egyik szervezeti egység vezetője magától posztolt a programról a saját social media felületén.
-
Kulcsszavak: logisztika a legoval; marketing és kommunikáció; program továbbfejlesztése
A program egyik tanulsága, hogy a közös építéshez szükséges helyszín - ahol ott tudták hagyni a legokat és a félkész építményeket - sok logisztikát igényel, erre csapatonként előre készülni kell.
Másik tanulságunk alapja, hogy a program elején alig használtunk kommunikációs platformokat, mégis futótűzként terjedt a SyncLink híre, olyanok is tudtak róla, akinek soha nem meséltük. Ez csak úgy történhetett meg, hogy a kollégák az építést valóban élményként élték meg, a befogadó szervezeti kultúra pedig támogató az új ötletekkel, fontos érték a nyitottság. Ennek ellenére szerettük volna hangsúlyosabbá tenni a kommunikációt.
Más következtetéseket is levontunk: nem érdemes Technik LEGO®-t venni, mivel alkatrészeikből a kihívások megépítése nehézkes. Tanulva a tapasztalatból így csak „normál” LEGO®-t rendeltünk a továbbiakban. Hasonló következtetés, hogy az élményfaktor megéléséhez 12 kihívás elégséges.
-
Kulcsszavak: igényalapú; szervezetre szabott; kreatív; rugalmas
A program legnagyobb erőssége, hogy valódi igényekre reagált az indulásakor és a továbbfejlesztésekor is. Belső szervezetfejlesztőink együtt élnek a szervezettel, jól ismerik a működését, így friss, testreszabott ötletekkel támogatják a munkatársakat. A műszaki terület specifikus célcsoport, ahol sikerült egy új eszközzel ennyire involválttá, motiválttá, lelkessé tenni a kollégákat (minden képen mosolyognak!) Fontos üzenet, hogy figyelünk rájuk, hogy jobban érezzék magukat és segítjük őket céljaik – ezzel a vállalat közös céljainak– elérésében. A program munkaidőben ad lehetőséget a feltöltődésre, így munkatársaink a szakmai mellett a kreatív, játékos énjüket is megmutathatják. Kiemelt szempont volt, hogy a csapatépítés ne zavarja a munkamenetet és a (repülés)biztonságot, ezért a program rugalmas, mégis világos kereteket ad, hogy a résztvevők szabadon dolgozhassanak, és a kezdeti lelkesedés végig fennmaradjon.
-
Dósa László - az ihlet
Fluck Benedek és Róka-Kövesi Patrícia - a támogatás
Bódis-Petrik Emese – az ötlet és a megvalósítás
Lovas Gyöngyi – az állandó segítség
a teljes szervezet – a nyitottság, a bevonódás és a kreativitás - HungaroControl Zrt.
Leave a Reply
You must belogged in to post a comment.